Strict Standards: Non-static method DB::connect() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 28

Strict Standards: Non-static method DB::parseDSN() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 520

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 551

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 557

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 29

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method HTML_QuickForm::registerRule() should not be called statically in /__handel_admin/lib/SoftRequired.php on line 66

Strict Standards: Non-static method HTML_QuickForm_RuleRegistry::singleton() should not be called statically in /PEAR/HTML/QuickForm.php on line 354

Strict Standards: Declaration of HTML_QuickForm_hidden::accept() should be compatible with HTML_QuickForm_element::accept(&$renderer, $required = false, $error = NULL) in /PEAR/HTML/QuickForm/hidden.php on line 34

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /__handel2/config/db.php:28) in /www2.hurtidetal.pl/index.php on line 231
Na straży jakości i smaku

Kategorie produktów

Na straży jakości i smaku

Czwartek, 18 lipca 2013 HURT & DETAL Nr 07 (89) / 2013 (Lipiec)
O tym dlaczego warto oferować klientom produkty z logo Systemu Gwarantowanej Jakości Żywności (QAFP) oraz o planach związanych z Systemem opowiada Wiesław Różański, Prezes UPEMI w rozmowie z Tomaszem Pańczykiem, Redaktorem Naczelnym miesięcznika Hurt & Detal.

W ostatnim czasie głośno było o fałszowaniu żywności w branży mięsnej. Cierpi na tym cała branża, a konsument stoi przed dylematem, który produkt kupić. Jaki jest sposób, aby temu przeciwdziałać?

Sposobów jest wiele, jednak najważniejsza jest umiejętność świadomego wyboru spośród produktów dostępnych na sklepowych półkach. Warto kupować te z certyfikatami gwarantującymi jakość żywności, jak chociażby produkty sygnowane znakiem QAFP.

Afery mięsne nie służą nikomu – ani konsumentowi, ani branży. Od kilku lat mamy największy wzrost eksportu naszych rodzimych produktów i osiągnęliśmy w tym obszarze pozycję lidera w Europie. Polskie produkty mają wiele niepowtarzalnych cech w kontekście smaku, jakości i tradycji wytwarzania osiąganych w doskonałych warunkach produkcji. Nasz przemysł mięsny, na tle europejskich odpowiedników, jest oceniany jako najbardziej uprzemysłowiony, wyposażony w najlepsze technologie dostępne na rynku.

Niestety nie sposób uniknąć afer żywnościowych, ponieważ zawsze znajdzie się ktoś, kto będzie chciał wyprodukować wyrób z gorszego surowca dla osiągnięcia większego zysku. Takich nieuczciwych producentów trzeba karać i jak najszybciej usuwać z rynku, ponieważ ich działanie szkodzi pozostałym polskim przedsiębiorcom.

Staramy się, razem ze służbami weterynaryjnymi i sanitarnymi, eliminować z rynku takich producentów i mówimy stanowcze nie złym praktykom! Jeżeli ktoś wprowadza do obrotu produkty zagrażające zdrowiu i życiu konsumentów, powinien być karany bardzo surowo. Pamiętajmy, że produkt z nieznanego źródła może być zagrożeniem dla życia człowieka.

W jaki sposób System QAFP wpisuje się w trend potwierdzania wysokiej jakości produktów mięsnych i wędliniarskich?

Pięć lat temu podjęliśmy wyzwanie, którym było stworzenie Systemu Gwarantowanej Jakości Żywności – QAFP. Mieliśmy ogromną determinację, aby stworzyć multiproduktowy System, który stałby się dla producentów sposobem na identyfikację produktów o wyższej jakości w oparciu o stosowanie określonych zasad produkcji. Niestety wraz z wejściem do Unii Europejskiej odeszliśmy od stosowania krajowych norm jakości, pozostały jedynie normy zakładowe. Na rynku pojawiła się dobrowolna interpretacja zawartości składników w produktach. Przykład – spróbujmy kupić „Krakowską” od różnych producentów o bardzo zbliżonym składzie i smaku. Jest to wręcz niemożliwe.

System QAFP to nic innego, jak tylko powrót do dobrych zasad produkcji. Wprowadziliśmy również dodatkowe restrykcje, jak np. zakaz stosowania glutaminianu sodu i polifosforanów czy daleko idące ograniczenia w stosowaniu dodatków technologicznych... Określając wymagania dla poszczególnych etapów produkcji pracujemy w Systemie QAFP nad tworzeniem wyjątkowych i stabilnych walorów produktu końcowego. Jest to droga do stworzenia powtarzalnej i gwarantowanej jakości.

System QAFP ma charakter multiproduktowy. Zatem jakie produkty mogą być certyfikowane znakiem? Czy do Systemu mogą przystąpić produkty z branż innych niż mięsna?

UPEMI jako administrator Systemu QAFP zakłada w swojej strategii sukcesywny rozwój Systemu na inne grupy asortymentowe. Mamy tu na myśli również produkty z sektorów innych niż mięsny. Obecnie w ramach współpracy ze Stowarzyszeniem Rzemieślników Piekarstwa Rzeczpospolitej Polskiej pracujemy nad kolejnym zeszytem branżowym dla pieczywa. Prowadzimy również rozmowy z przedstawicielami innych branż i jesteśmy otwarci na współpracę z innymi organizacjami działającymi w ramach przemysłu spożywczego na rzecz wspólnego rozszerzania Systemu i tworzenia siły znaku QAFP. Celem jest opracowywanie wymagań produkcyjno-jakościowych dla kolejnych grup produktów tak, aby producenci uczestniczący w Systemie mogli oferować konsumentom powtarzalny smak i gwarancję najwyższej jakości ze znakiem QAFP. Pamiętajmy, że wymagania Systemu nakładane są nie na zakład, a na produkt. Owszem, produkty są droższe, ale ich jakość jest niepowtarzalna. W myśl zasady „wiem, co jem” naprawdę warto kupować produkty z logo QAFP.

W jaki sposób przebiega proces certyfikacji QAFP?

Jest to dość skomplikowana droga. Beneficjent zgłasza się do Administratora Systemu, czyli do UPEMI, z wnioskiem o przystąpienie do Systemu. Wypełnione formularze zgłoszeniowe wraz z niezbędną dokumentacją przekazywane są do wybranej przez zakład jednostki certyfikującej, która przeprowadza następnie audyt certyfikujący zgodnie z przyjętą procedurą. Jednostki certyfikujące dopuszczone do procesów kontrolnych muszą spełniać szereg wymagań kompetencyjnych i posiadać akredytację Polskiego Centrum Akredytacji pozostając pod jego stałym nadzorem. Po stwierdzeniu przez jednostkę certyfikującą, że zgłoszony podmiot spełnia wszystkie wymagania, otrzymuje on certyfikat Systemu QAFP dla danego obszaru. Po uzyskaniu certyfikatu konieczne jest jeszcze podpisanie umowy z Administratorem Systemu dotyczącą posługiwania się znakiem towarowym QAFP.

Administrator Systemu, oprócz stałego prowadzenia wszystkich spraw formalnych związanych z jego funkcjonowaniem, odpowiada za ciągły rozwój, doskonalenie i promocję Systemu wraz z prowadzeniem działań informacyjno-edukacyjnych w kierunku konsumenta. W jaki sposób przebiega kontrola produktów po uzyskaniu certyfikatu QAFP?

W ramach nadzoru nad certyfikatem jednostki certyfikujące w uzasadnionych przypadkach prowadzą tzw. kontrole doraźne mające na celu zweryfikowanie poprawności prowadzonych praktyk w odniesieniu do zapisów Systemu. W związku z rozwojem Systemu w najbliższym czasie poszerzymy zakres instrumentów kontrolnych, które pozwolą nam jeszcze precyzyjniej nadzorować zgodność produktów z wymaganiami QAFP.

Nawet najlepszy system gwarantowania jakości bez odpowiedniej edukacji na poszczególnych etapach produkcji i w handlu nie odniesie sukcesu. W jaki sposób przebiega edukacja konsumentów, a w jaki kupców w zakresie Systemu QAFP?

UPEMI już od wielu lat prowadzi szkolenia ze środków unijnych w ramach kształtowania polityki zakupowej, wytwarzania produktów gotowych wśród kucharzy, nauczycieli szkół gastronomicznych. Przeprowadzamy promocje wśród różnych grup społecznych, informujemy poprzez media o zaletach tego Systemu. To jest początek drogi. Uważamy, że kampanie, które obecnie prowadzimy odnoszą duży sukces.

W ciągu najbliższych lat będziemy w dalszym ciągu uświadamiać konsumentów, że warto korzystać z produktów, które gwarantują wyższą jakość. Wszelkimi sposobami staramy się uświadomić polskiego konsumenta, że taki system ochroni jego podniebienie! Z kolei dla producenta jest to gwarancja, że klient wybierze krajowe produkty wysokiej jakości, a nie zagraniczne odpowiedniki.

Dodatkowo organizujemy spotkania z kupcami z różnych środowisk, którym przedstawiamy produkty, organizujemy degustacje. W związku ze zwiększającą się produkcją w Systemie QAFP przewidujemy coraz szersze działania zarówno wśród dystrybutorów, jak i w branży HoReCa. Liczymy na zaangażowanie i zainteresowanie szczególnie ze strony sklepów, sieci, dyskontów, które poprzez bezpośredni kontakt z konsumentem mają ogromny wpływ na przekazywanie wartościowych i sprawdzonych informacji. Jest to bardzo istotne zarówno dla promowania Sytemu i wartości, jakie on za sobą niesie, ale również dla kreowania wiarygodności i profesjonalizmu sprzedawcy, który jest łącznikiem z klientem.

Zaangażowanie w promocję systemu QAFP znanych aktorów – Pawła Królikowskiego i Piotra Machalicę było chyba strzałem w dziesiątkę...

Zdecydowanie tak! Zaangażowanie popularnych osób do działań promocyjnych spowodowało olbrzymi wzrost zainteresowania produktami ze znakiem QAFP. Rozpoznawalna twarz, znana z dużych osiągnięć artystycznych, niesie ze sobą symbol dobrego produktu, jakości. Zarówno Paweł Królikowski, jak i Piotr Machalica są postaciami nietuzinkowymi. Są to aktorzy, którzy mają za sobą wiele lat sukcesów, są popularni, mają charyzmę, są koneserami sztuki kulinarnej. Są twarzami polskiego dobrego smaku!

Czy zainteresowanie producentów branży mięsnej systemem QAFP spełniło Pańskie oczekiwania? Ile firm przystąpiło już do Systemu QAFP?

System funkcjonuje dopiero od kilku lat. Przed nami jeszcze daleka droga, aby przekonać wielu producentów do uzyskania certyfikatu QAFP. Najwięksi gracze rynkowi są już jednak zainteresowani naszymi działaniami. Obecnie do Systemu przystąpiło kilkanaście zakładów, kilkanaście kolejnych dołączy do końca bieżącego roku. Poprzez liczne działania promocyjne jesteśmy w stanie wspierać Uczestników Systemu w kreowaniu ich własnej marki. Naszym celem jest uzyskanie rocznego przyrostu udziału produktów ze znakiem QAFP na poziomie ok. 20-30%. Docelowo chcemy zbudować bardzo mocną półkę wysokojakościowych produktów QAFP, która na stałe zaistnieje na rynku i będzie sukcesywnie zwiększać swój asortyment.

Dziękuję za rozmowę.

tagi: System Gwarantowanej Jakości Żywności , QAFP , Wiesław Różański , UPEMI ,


Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51