Tłuszcz jest jednym z podstawowych składników pokarmowych i stanowi element prawidłowo zbilansowanej diety. Jest więc bardzo istotny w diecie i nieprawdą jest, że należy go wykluczać z codziennego menu. Odpowiednio zbilansowane posiłki powinny zawierać wszystkie składniki odżywcze.
Na paragonie
Centrum Monitorowania Rynku przeanalizowało sprzedaż tych produktów w Polsce w małoformatowych sklepach do 300 mkw. Spośród tłuszczy najwyższe udziały wolumenowe w sprzedaży ma margaryna. Od początku tego roku do teraz wynosiły 39,68%. Dalej znalazł się olej z wynikiem 25,6%. Masło uzyskało 23,97%. W dalszej kolejności uplasowały się mixy maślane, smalec, oliwa i tłuszcz biały do smażenia. Jeśli chodzi o wartość sprzedaży to na pierwszym miejscu znajduje się masło z wynikiem 43,42%. W tym samym okresie, od 1 stycznia do 31 lipca br., margaryna zyskała 30,1% tych udziałów, a olej 14,17%.
W lipcu tego roku średnio na półce w sklepach do 300 mkw. występowało ok. 20 różnych wariantów tłuszczy. Najwięcej występowało margaryny, tu średnio klient ma do wyboru 9-10 produktów. Reprezentacje 4 wariantów mają masła i olej. Po dwa – produkty z pozostałych segmentów.
Udziały wartościowe w sprzedaży poszczególnych producentów różnią się w zależności od rodzaju oferowanego produktu z całej kategorii tłuszczów. Jednak podsumowując wszystkie w zestawieniu top 10, na podstawie danych ze sklepów małoformatowych do 300 mkw. zebranych przez CMR, na pierwszym miejscu z najwyższymi udziałami w wartości sprzedaży znajduje się ZT Kruszwica z wynikiem 20,16%. Na drugim miejscu jest Sobik – 11,79%, a na kolejnym SM Mlekovita – 8,74%.
A jakie produkty mają najwyższe udziały wartościowe w sprzedaży? W okresie od 1 stycznia do 31 lipca br. czołowe miejsce zajęło Masło Ekstra Osełka Górska (Sobik) z wynikiem 7,79%. Dalej uplasował się Olej Kujawski (ZT Kruszwica), Masło Polskie (SM Mlekovita), Łaciate Masło Ekstra (SM Mlekpol) i Masło Osełeczka Górska Mini (Sobik). Wśród najpopularniejszych produktów znalazły się też Palma (Bielmar), Delma (Unilever), Smakowita (ZT Kruszwica), Śniadaniowa (Bielmar) oraz Masło Roślinne (ZT Kruszwica).
Okiem detalisty
W Legionowie przy ul. Piaskowej znajduje się niewielki, osiedlowy sklep, w którym tłuszcze mają swoje stałe miejsce. Właścicielka placówki, Zofia Opara, opowiada, że cały asortyment dobiera tak, by zaspokoić potrzeby wszystkich stałych klientów.
„Najpopularniejsza u mnie w sklepie jest margaryna Palma do pieczenia. Klienci wybierają ją głównie do wypieków. Bardzo dobrze rotuje też Masło Roślinne, które przez swoją niską cenę ma w okolicy bardzo wielu amatorów” – opowiada pani Zofia. Dodaje też, że do smarowania pieczywa najchętniej kupowana jest Rama. Mixy sprzedają się słabiej. Właścicielka jako powód mniejszej sprzedaży takich produktów podaje bliskość dyskontów i dużych marketów. W jej sklepie klienci kupują produkty, których zabraknie im aktualnie w kuchni i muszą szybko coś dokupić.
W Legionowie szczególnie dobrze sprzedaje się Masło Osełeczka Górska Mini z Sobik. Ze względu na wysoką zawartość tłuszczu i niewielkie rozmiary jest bardzo popularna. Często wybierają ją osoby, które mieszkają same lub mają niewielką rodzinę. Wtedy wiedzą, że są w stanie zużyć cały produkt przed końcem okresu przydatności do spożycia i nie muszą się martwić, że większość będzie trzeba wyrzucić. W sklepie Zofii Opara można znaleźć również Extra Pomorski, Delmę, Smalec z Sokołowa, Smakowitą czy Masmix.
Wśród olejów i oliw najpopularniejszy jest Kujawski. Znana marka i sprawdzony smak przekonuje większość stałych klientów. Z oliw najczęściej kupowane jest Basso i Monini, ale wyłącznie w małych formatach.
W Toruniu w Delikatesach Bratek zdecydowanie najlepiej ze wszystkich tłuszczów rotują masła i oleje. Wśród tych pierwszych zdecydowanie najwięcej sprzedaje się Osełeczki Górskiej Mini od Sobik.
Monika Tobiasz i Irena Wolińska, które są ekspedientkami w sklepie, podkreślają, że klienci cenią sobie smak masła i jeśli potrzebują czegoś do pieczywa to w lwiej części zdecydują się na produkt z wysoką zawartością tłuszczu.
Na półce z oliwami i olejami w toruńskich delikatesach można dostać produkty pod markami Basso, Monini, Sandrini, Kujawski, SoRiso, Oleo, Mosso, Bartek czy Oliwier. Wszystkie produkty rotują bardzo dobrze i utrzymują taką sprzedaż przez cały rok. Ekspedientki podkreślają jednak, że w ciągu ostatnich lat widać, że sprzedaż oliw wzrosła. Więcej klientów myśli o zdrowym odżywianiu i decyduje się na taki zakup.
Tłuszcze, tak samo jak w codziennej diecie, istotne są na sklepowej półce. Jak wskazują detaliści, nie trzeba mieć obszernej półki, by zaspokoić potrzeby stałych bywalców. Warto jednak zainwestować w obecność wielu rodzajów z całej kategorii, by sprawdzić, który z produktów najlepiej przypadnie do gustu konsumentom.
Joanna Kowalska
tagi: pieczenie , smażenie , oliwa , olej , smalec , margaryna , masło ,
W listopadzie 2024 r. całkowita wartość sprzedaży w...
ALDI kontynuuje dynamiczną ekspansję na polskim rynku...
Najwięcej konsumentów chce kupić podarunki dla 4-5 osób –...
Przedsiębiorcy domagają się konsultowania nowych przepisów...
Może objąć technologie pochłaniania CO2...
Zrównoważona produkcja i zabezpieczenie żywności dla...
Prognozy na najbliższe miesiące są zróżnicowane, a...
Już ponad 38% dorosłych Polaków słyszało o tym, że ktoś...