Strict Standards: Non-static method DB::connect() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 28

Strict Standards: Non-static method DB::parseDSN() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 520

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 551

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 557

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 29

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method HTML_QuickForm::registerRule() should not be called statically in /__handel_admin/lib/SoftRequired.php on line 66

Strict Standards: Non-static method HTML_QuickForm_RuleRegistry::singleton() should not be called statically in /PEAR/HTML/QuickForm.php on line 354

Strict Standards: Declaration of HTML_QuickForm_hidden::accept() should be compatible with HTML_QuickForm_element::accept(&$renderer, $required = false, $error = NULL) in /PEAR/HTML/QuickForm/hidden.php on line 34

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /__handel2/config/db.php:28) in /www2.hurtidetal.pl/index.php on line 231
Zadbany dom i ciało

Kategorie produktów

Zadbany dom i ciało

Środa, 14 września 2016 Autor: Joanna Kowalska, HURT & DETAL Nr 09/127. Wrzesień 2016
Anna Lemparty, Ekspedientka Odido ul. Nieszawska 78, Ciechocinek
Z jednej strony płyny do szyb, podłóg, mleczka do czyszczenia i proszki do prania, a z drugiej dezodoranty, chusteczki, balsamy czy żele pod prysznic. Detaliści na półce kosmetyczno-chemicznej w swojej placówce muszą zmieścić wszystko czego klient potrzebuje nie tylko do pielęgnacji domu, ale też ciała.
Mimo, że nie każdy detalista może sobie pozwolić na szeroki asortyment produktów przemysłowych, to duża część sklepów posiada chociaż jedną półkę z podstawowymi przyborami do sprzątania czy kosmetykami.

Papier, ręcznik, chusteczki

Papierowe akcesoria kosmetyczne to produkty używane w każdym domu. Z zestawienia Centrum Monitorowania Rynku wynika, że od początku roku w małoformatowych sklepach do 300 mkw. występowało na półkach średnio 7-8 produktów z tej kategorii.

Najpopularniejszymi produktami są papier toaletowy, papierowe ręczniki i chusteczki higieniczne. Centrum Monitorowania Rynku podaje, że wśród pierwszej kategorii na pierwszym miejscu w zestawieniu producentów z najwyższymi udziałami sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 mkw. znajduje się Delitissue. Od początku roku do teraz firma osiągnęła 18,64% udziały wartościowe w sprzedaży. Na drugim miejscu, z wynikiem 15,13% znalazła się Metsa Tissue, a kolejne zajął Velvet Care – 13,32%. Za nimi plasują się Almus, Ict Poland, Spektrum i Hanke Tissue.

Papier toaletowy jest segmentem, który najliczniej występuje wśród papierowych artykułów w sklepach do 300 mkw. Z raportów CMR wynika, że w ostatnim roku było to ok. 4-5 rodzajów na sklep. Wśród marek najpopularniejsza w sklepach do 300 mkw. jest Regina. Jej udziały wartościowe w sprzedaży w ciągu ostatnich 12 miesięcy wynosiły 17,01%. Mola z kolei osiągnęła w tym czasie wynik 14,16%. Velvet – 11,99%. W zestawieniu top 10 znalazły się też marki Almus, Foxy, Linteo, Soft&Easy i Delko Delikato.

Chusteczki higieniczne są z kolei asortymentem, który średnio na półce występuje w ilości 2-3 rodzajów. Tutaj, jak wynika z danych zebranych przez CMR, w małoformatowych sklepach do 300 mkw., największe udziały wartościowe w sprzedaży w ciągu ostatniego roku miała firma Velvet Care z wynikiem 26,49%. Dalej plasuje się Delitissue (17,81%) oraz Metsa Tissue (9,87%) i Toruńskie Zakłady Materiałów Opatrunkowych (6,99%). W zestawieniu producentów z najwyższymi udziałami znaleźli się także m.in. Spektrum, Delko i Ict Poland.

Wielkie pranie

W sklepach małoformatowych przeważają zazwyczaj małe formaty  środków do prania. Są to proszki, płyny, a ostatnio coraz częściej kapsułki piorące. Instytut GfK* podaje, że rynek tych ostatnich odnotowuje w ostatnim czasie dynamiczny wzrost. Dane, zbierane w ramach Panelu Gospodarstw Domowych pokazują, że jest to najszybciej rozwijający się segment spośród środków do prania. W ciągu ostatniego roku wartość zakupów kapsułek dokonanych przez gospodarstwa domowe wzrosła o 12% w porównaniu z przełomem lat 2014-2015.

Na przełomie 2015 i 2016 roku rynek kapsułek do prania wzrósł do poziomu 350 mln złotych. GfK wyjaśnia, że stanowiło to około jednej czwartej wszystkich wydatków gospodarstw domowych na środki do prania. Instytut dodaje, że wzrost wolumenowy był jeszcze szybszy – osiągnął 16%. Zwiększyła się również liczba osób, które zdecydowały się na zakup kapsułek do prania. W analizowanym okresie blisko 5 mln gospodarstw sięgnęło po ten produkt.

Instytut GfK sprawdził też przywiązanie do produktu. Aż 60% gospodarstw domowych, które kupiły kapsułki do prania, zdecydowało się na powtórny zakup produktu z tego segmentu w ciągu kolejnych 12 miesięcy. Z analiz instytutu wynika, że wśród wiodących marek na rynku kapsułek do prania, najwyższe udziały miał Ariel, w czołówce znalazły się również Persil i Vizir. Wszystkie razem stanowiły około 80% całego rynku kapsułek do prania. Zakupy kapsułek były dokonywane głównie w dyskontach, hipermarketach, drogeriach i supermarketach stanowiących razem 90% rynku. Sprzedaż kapsułek do prania najszybciej rozwijała się w dyskontach i supermarketach, jednocześnie w pozostałych kanałach, czyli hipermarketach i drogeriach, również zanotowano wzrosty.

Piękny uśmiech

Spośród past do zębów w małych sklepach detalicznych najczęściej sprzedają się produkty marek Colgate, Blend a Med i Colodent. Ich udziały wartościowe w sprzedaży wynosiły w ciągu ostatnich 12 miesięcy odpowiednio 31,93%, 20,38% i 23,38%. Wśród występujących na paragonach marek znalazły się też m.in. Aquafresh, Signal, Elmex i Sensodyne (dane: CMR).

Centrum Monitorowania Rynku policzyło, że średnio na półce w małoformatowych sklepach w Polsce występuje ok. 4-5 różnych produktów z tej kategorii. W sklepach tego formatu największe udziały ma firma Colgate Palmolive. W ostatnim roku miała ona udziały rzędu 55,66%. Drugie miejsce zajął Procter & Gamble, a podium zamyka Glaxo Smith Kline. Wysoko znalazły się też Unilever i Gaba.

Na sklepowej półce

W Ciechocinku, w sklepie Odido przy ul. Nieszawskiej 78, półka z artykułami chemicznymi i kosmetycznymi zajmuje bardzo ważne miejsce. Jak opowiada Anna Lemparty, która jest ekspedientką w tej placówce, największe znaczenie mają podstawowe artykuły higieniczne, np. mydła, papier toaletowy, szampony. Tego szukają klienci robiący codzienne zakupy.

„Wśród papierów toaletowych zdecydowanie najczęściej wybierane są produkty marek Aro i Regina. Wielu klientów decyduje się też na Velvet. Jeśli ktoś kupuje stale jedną markę to niezbyt często decyduje się na zmianę, chyba że jest ona w promocyjnej cenie. Z kolei jeśli chodzi o chusteczki higieniczne to u nas w sklepie  można kupić Aro i Velvet. Obie marki bardzo dobrze rotują” – wymienia pani Anna.

Płyny do naczyń to kolejna kategoria, która na bieżąco rotuje w Ciechocinku. Dostępne są różne warianty zapachowe Ludwika, Pur, Aro i Fairy. Najpopularniejsze są te o zapachu cytryny i jabłka. Balsamy są kupowane nieco rzadziej. Jeśli chodzi o wielkość opakować, to sprzedają się zarówno mniejsze opakowania – 400-500 ml, jak i większe – 1-litrowe. Wybór pojemności zależy w dużej mierze od tego jak liczna jest rodzina klienta, a także od tego czy posiada on w domu zmywarkę.

Środki do czyszczenia toalet też muszą znaleźć się w sklepie w Ciechocinku. M.in. płyny dezynfekujące czy kostki zapachowe. Tradycyjnie już w Odido znajdują się produkty Domestos, Kolorado, Harpic, Bref, Duck, Kret czy Sunik.

Jeśli sprzątanie to nie można zapomnieć o mleczkach i proszkach czyszczących. Znajdują one zastosowanie nie tylko w łazience, ale i kuchni. W Odido w Ciechocinku zdecydowanie na pierwszym miejscu jest Cif, ale lubianych marek jest więcej. Anna Lemparty zaznacza, że ładnie schodzą też Ludwik, Ajax, Cillit Bang i Tytan.

„Płyny do dezynfekcji, płyny do mycia szyb, mleczka czyszczące, ściereczki czy gąbki do mycia to stały zakup w naszym sklepie. Schodzi wszystko, więc asortyment musi być zawsze dostępny. Są to produkty, których każdy potrzebuje w domu więc nie ma mowy, żeby rotacja spadła” – podkreśla pani Anna. Dodaje też, że nie zauważyła, aby klienci przychodzili wyłącznie po produkty, których zapomnieli kupić w hipermarkecie. Ceny nie są wygórowane, więc okoliczni mieszkańcy wolą zrobić zakupy w najbliższym sklepie, w którym od razu znajdą wszystko czego potrzebują i nie muszą jechać nigdzie dalej.

Z kolei proszki do prania to inna kategoria. Tutaj w ciągu ostatnich lat dało sie zauważyć znaczną zmianę preferencji zakupowych. Jak zauważa pani Anna, wśród produktów piorących zdecydowanie najlepiej sprzedają się kapsułki. Produkt ten, odkąd pojawił się na rynku, stale zyskuje nowych zwolenników. Jest nie tylko wygodny w użyciu, lżejszy niż proszki, ale też zajmuje zdecydowanie mniej miejsca. W Ciechocinku najpopularniejsze są kapsułki Persil i Ariel. Proszki i płyny do prania również są w ofercie i na nie też jest klient. Zdecydowanie częściej wybierane są mniejsze pojemności. Na półce możemy tu znaleźć Dosię, Rexa, Persil, Ariel czy Bonux.

Płyny do płukania są obecne, choć nie rotują tak dobrze jak pozostałe produkty. Wynika to też z przekonania, że proszki czy kapsułki mają już w sobie drobinki zapachowe i niepotrzebny jest dodatkowy produkt.

W asortymencie sklepu są też worki na śmieci, ściereczki, gąbki czy pasty do butów. Wśród tych pierwszych dostępne są różne pojemności od małych, kilkulitrowych, po duże – kilkudziesięciolitrowe. Wybierana jest przede wszystkim marka Jan Niezbędny i Aro. Jest to produkt, który zazwyczaj kupowany jest przy okazji innych zakupów. Z kolei np. po pastę do butów klienci przychodzą do sklepu specjalnie, bo jej w danym momencie potrzebują. W ofercie dostępna jest wersja bezbarwna i czarna, bo te najlepiej rotują. Klienci mogą wybierać spośród dwóch marek: Kiwi i Buwi.

Pielęgnacja na paragonie

Asortyment środków pielęgnacyjnych jest w Odidio ograniczony ze względu na wielkość półki. Jednak klient znajdzie w placówce wszelkie produkty jakich potrzebuje. „Mydła i szampony to produkty, które kupowane są najczęściej spośród produktów kosmetycznych. Oferta jest tak dobrana, by klient zawsze znalazł swój ulubiony produkt. Wśród mydeł mamy w ofercie kosmetyki Dove, Luksja, Nivea i Biały Jeleń” – wylicza ekspedientka. W Ciechocinku przy ul. Nieszawskiej najczęściej kupowane są mydła w płynie. Kostki wybierane są rzadziej.

Wśród szamponów na półce w Odido można znaleźć m.in. Nivea, Schauma, Biały Jeleń i Aro. Jak opowiada Anna Lemparty, dobrze sprzedają się tańsze produkty, a także te, które aktualnie mają promocyjną cenę.

W sklepie jest też miejsce na pastę do zębów i szczoteczki do zębów. Ta pierwsza rotuje na bieżąco. Dostępne są tutaj produkty pod markami Colgate, Blend a Med, Colodent, Aquafresh, Signal i Sensodyne. Jak podkreśla pani Anna, asortyment ten musi się znaleźć koniecznie na półce, ponieważ często zdarza się, że jest to towar kupowany dlatego, że właśnie się skończył i klient potrzebuje kupić pastę w sklepie, który ma blisko domu.

Zazwyczaj półka kosmetyczno-chemiczna w niewielkich sklepach jest ograniczona ze względu na powierzchnię placówki. Jednak jak pokazują badania i doświadczenie detalistów – warto stworzyć miejsce na taki asortyment. Klient, który może zrobić w jednym miejscu zakupy spożywcze i jednocześnie zaopatrzyć się w produkty do pielęgnacji czy sprzątania, zdecydowanie chętniej wybierze dany sklep jako stałe miejsce codziennych zakupów.

Joanna Kowalska


tagi: dom , ciało , pranie , kosmetyki , chemia , sprzedaż , konsument ,


Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51