Strict Standards: Non-static method DB::connect() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 28

Strict Standards: Non-static method DB::parseDSN() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 520

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 551

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 557

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 29

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method HTML_QuickForm::registerRule() should not be called statically in /__handel_admin/lib/SoftRequired.php on line 66

Strict Standards: Non-static method HTML_QuickForm_RuleRegistry::singleton() should not be called statically in /PEAR/HTML/QuickForm.php on line 354

Strict Standards: Declaration of HTML_QuickForm_hidden::accept() should be compatible with HTML_QuickForm_element::accept(&$renderer, $required = false, $error = NULL) in /PEAR/HTML/QuickForm/hidden.php on line 34

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /__handel2/config/db.php:28) in /www2.hurtidetal.pl/index.php on line 231
Kawa czy herbata?

Kategorie produktów

Kawa czy herbata?

Czwartek, 13 października 2016 Autor: Joanna Kowalska, HURT & DETAL Nr 10/128. Październik 2016
Biała lub czarna, gorzka bądź z cukrem, gorąca albo w wersji na zimno – każdy ma swój ulubiony smak i sposób picia kawy. Zwolennicy herbat mogą natomiast wybierać wśród szeregu produktów czarnych, zielonych, aromatyzowanych lub wspierających działanie organizmu czy odchudzających. Producenci wychodzą naprzeciw oczekiwaniom konsumentów i wzbogacają swoją ofertę o artykuły z witaminami, o intensywnym aromacie czy smakowe.
Kawowy rynek

Kawa jest produktem bardzo popularnym w małoformatowych sklepach spożywczych. Jak opowiadają sami detaliści, klienci przychodzą po nią nie tylko, gdy zabraknie jej do śniadania, ale również przy okazji codziennych zakupów. Potwierdzają to dane Centrum Monitorowana Rynku, które wskazują, że w placówkach do 300 mkw. kawa w ciągu całego roku ma średnio reprezentację ok. 23-25 różnych wariantów. Z tego najliczniej występuje mielona. Zazwyczaj można znaleźć po kilka sztuk kawy rozpuszczalnej i cappuccino. Najmniej licznie pojawiają się produkty z pozostałych segmentów w kategorii – m.in. ziarnista, w kapsułkach czy zbożowa.

Wśród producentów największe udziały wartościowe w sprzedaży ma Jacobs Douwe Egberts. Na podstawie danych zebranych z paragonów, od początku roku do końca lipca, CMR policzył, że firma odnotowała wynik ok. 36%. Wysoko znalazły się też Strauss Cafe Poland, Nestlé i Tchibo. Wśród znaczących producentów wymienić można też firmy Woseba, Mokate, Luigi Lavazza, Astra, Grana i Bakalland (dane: CMR).

Centrum Monitorowania Rynku podaje, że jeśli chodzi o marki to najczęściej na paragonach w ciągu ostatniego roku można było znaleźć kawy: Prima Finezja, Jacobs Krönung i Nescafé Classic. W tym czasie klienci często sięgali też po Tchibo Family, Wosebę, MK Café Premium oraz Jacobs Cronat Gold.

Herbaciane preferencje

Herbatę na swoich półkach ma ponad 90% sklepów małoformatowych do 300 mkw. – podaje Centrum Monitorowania Rynku. Instytut przeanalizował też średnią ilość różnych wariantów tego naparu w placówkach, gdzie jest on dostępny. Waha się ona między 15 a 18 różnymi produktami na sklep, z zaznaczeniem, że w miesiącach letnich jest ich na półce nieco mniej.

Wśród największych producentów, wykazujących najwyższy procent udziałów w sprzedaży znaleźli się Unilever i Mokate. Dalej uplasowali się Herbapol, Posti i Big Active. Wśród marek, które według danych CMR mają największe udziały znalazł się Lipton, Saga, Minutka, Posti, Big Active, Dilmah, Herbaciany Ogród, Zielnik Polski, Malwa i Loyd.

Na półce

Kawy to obowiązkowy asortyment  w sklepie „Nina” w Szosie Jadowskiej koło Wołomina. Zajmują stosunkowo dużo miejsca mając na uwadze wielkość całego sklepu i są popularnym produktem w placówce.

„Z kaw najczęściej sprzedają się mielone. Najpopularniejsza jest marka Pedros, ale inne, które mamy na półce, również dobrze rotują. Zdecydowanie jednak w większej ilości sprzedajemy kawy tańsze lub te, które są aktualnie w promocji. Cena jest podstawowym kryterium wyboru, ale nie jedynym. Sklep odwiedza wielu robotników pracujących na budowie i oni sugerują się często pojemnością opakowania albo wygodą używania. Najczęściej wybierają oni kawy w torebkach 100 g albo saszetki 2w1 lub 3w1” – opowiada Ewelina Laszczka, ekspedientka. Dlatego też oferta mniejszych opakowań z kawą jest dość obszerna. Wśród kaw mielonych dostępne są produkty MK Café, Tchibo, Pedros, Fort, Woseba, Prima, Jacobs, Maxwell House z czego większość dostępna jest w opakowaniach zarówno 100 g jaki i 250 g. Sporadycznie występują formaty większe – 500 g.

Pani Ewelina dodaje, że klienci, szczególnie osoby starsze, ufają znanym markom i produktom, które w ich domach obecne są od lat. Dlatego też często decydują się na cappuccino od Mokate. Zazwyczaj sięgają po podstawowe warianty smakowe: śmietankowe, waniliowe czy czekoladowe. Często decydują się też na wersję z magnezem. Mniej popularna jest natomiast kawa zbożowa. Ma jednak swoje stałe miejsce na półce, ponieważ sklep odwiedzają stali klienci, którzy zawsze kupują ten produkt. I tu dostępna jest szeroka gama produktów Inka.

Wśród najpopularniejszych kaw rozpuszczalnych Ewelina Laszczka wymienia Jacobs i Nescafé w różnych wariantach. Jeśli chodzi o pojemności to tutaj nie ma reguły. Jak opowiada ekspedientka – część klientów wybiera mniejsze – 100-gramowe słoiki, a część te o pojemności 250 g. Oprócz wspomnianych marek często klienci decydują się na Tchibo, Pedros czy Amigos.

W Szosie Jadowskiej klienci sklepu „Nina” są otwarci na nowości, choć jak podkreśla pani Ewelina – trzeba ich zachęcić do zakupu. Produkty, których konsument nie zna, ustawiane są przy kasie. Wtedy pracownicy sklepu mają pewność, że zostaną one zauważone. Sprawdziło sie to również w przypadku kawy Nescafé Intenso. Puszki ustawione na ladzie w pobliżu kasy sprzedały się bardzo szybko, ponieważ klient od razu je zauważał.

Znane marki

W sklepie „Jarosz – Bis” w Ostrowie Mazowieckiej kawa jest dobrze wyeksponowana i zajmuje sporą część długiego regału.

Kawy ziarniste dostępne są przeważnie w dużych, 1-kilogramowych opakowaniach. Na półce można znaleźć tu produkty pod markami Mokate, Lavazza, MK Café, Douwe Egberts, Jacobs, Prima i Tchibo. Mają one swoich stałych odbiorców, ale nie sprzedają się w dużych ilościach, bo nie wszyscy tutejsi mieszkańcy posiadają ekspresy do kawy. Zdecydowanie lepiej sprzedają się kawy mielone, rozpuszczalne, w saszetkach: 2w1 i 3w1 oraz cappuccino.

„Najwięcej sprzedajemy kawy mielonej, ale rozpuszczalna również bardzo dobrze rotuje. Najchętniej klienci wybierają marki, które znają. Tchibo, Jacobs, Nescafé, Mokate – te produkty rotują najlepiej” – opowiada Hanna Najgrodzka, kierownik sklepu. Dodaje, że asortyment jest szeroki, ponieważ produkty dobrane są pod preferencje wszystkich klientów. Na półce sklepu w Ostrowi Mazowieckiej dostaniemy też Maxwell House, Pedros, MK Café, Sido, Primę, Galę czy Carlos Cafe.

Wśród cappuccino zdecydowanym liderem na półce jest Mokate. W sklepie jest dostępna szeroka gama smaków: orzechowe, waniliowe, śmietankowe, z magnezem, czekoladowe, z czekoladą belgijską czy klasyczne.

Herbaty

Wśród herbat w sprzedaży królują czarne tradycyjne. Jak mówią detaliści – klasycznym wyborem jest herbata czarna ekspresowa. W tym przypadku klienci rzadziej decydują się na liściaste. Przede wszystkim wybierają znane marki jak Lipton, Minutka, Saga oraz Teekanne. Jeśli natomiast decydują się na herbaty smakowe to często wybierają Loyd w piramidkach oraz Posti i Malwę w wersji sypanej. Bardzo popularne są też herbaty zielone oraz wspierające trawienie czy odchudzanie. W tym przypadku hitem są produkty Posti i Herbapolu.

Kawa jest istotnym produktem na sklepowej półce, szczególnie w okresie jesienno-zimowym, kiedy to zmniejsza się zainteresowanie gazowanymi napojami, a klienci chętniej sięgają po ciepłe napoje. Podobna sytuacja występuje w przypadku herbat. Kategorie, w których dostępnych jest kilka różnych podgrup ciężko jest dobrze wyeksponować przy małej powierzchni sklepu, ale wystarczy obserwować trendy na rynku i preferencje klientów, by właściwie dobrać asortyment do swojej placówki.

Joanna Kowalska


tagi: kawa , herbata , produkcja , sprzedaż , konsument ,


Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51