Strict Standards: Non-static method DB::connect() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 28

Strict Standards: Non-static method DB::parseDSN() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 520

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 551

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 557

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 29

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method HTML_QuickForm::registerRule() should not be called statically in /__handel_admin/lib/SoftRequired.php on line 66

Strict Standards: Non-static method HTML_QuickForm_RuleRegistry::singleton() should not be called statically in /PEAR/HTML/QuickForm.php on line 354

Strict Standards: Declaration of HTML_QuickForm_hidden::accept() should be compatible with HTML_QuickForm_element::accept(&$renderer, $required = false, $error = NULL) in /PEAR/HTML/QuickForm/hidden.php on line 34

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /__handel2/config/db.php:28) in /www2.hurtidetal.pl/index.php on line 231
Kobieta na zakupach...

Kategorie produktów

Kobieta na zakupach...

Czwartek, 12 października 2017 Autor: Joanna Kowalska, HURT & DETAL Nr 10/140. Październik 2017
Kobiety kupują więcej, częściej i... dłużej! Dlatego są w stanie wydać na zakupy więcej i są bardzo pożądanym klientem dla przedsiębiorcy prowadzącego sklep. Co wybierają, na co zwracają największą uwagę? Sprawdzamy wyniki badań i ofertę producentów skierowaną do kobiet.
Kobiece wybory to nie tylko kosmetyki i produkty fit. Jak się okazuje, to one najczęściej robią zakupy dla całej rodziny i decydują o zakupie. Dlatego też nawet, gdy sklep odwiedza mężczyzna to często trzymana przez niego kartka z listą jest sporządzona przez kobietę. Zatem właściciel powinien tak skomponować ofertę, żeby to właśnie jego sklep został wskazany przez nią jako miejsce, gdzie mąż, chłopak czy syn, mają zrobić zakupy.

Kobieta decyduje

Na pytanie: „Kto odpowiada za zakupy spożywcze kobiet?”, aż 94% pań odpowiedziało, że regularnie to one robią to osobiście, a sprawunki dotyczą potrzeb całej rodziny – wynika z badania przeprowadzonego przez trnd Polska. 5% wskazało, że zakupy robi inna osoba, ale one odpowiadają za przygotowanie listy. Z kolei tylko 1% pań przyznało, że obowiązek ten spada na inną osobę. Badanie zostało przeprowadzone na grupie 4122 kobiet we wrześniu tego roku.

A co kupują zazwyczaj kobiety? Na pierwszym miejscu znajdują się zazwyczaj pieczywo i nabiał. Produkty te pojawiają się w koszykach aż 92% pań. Równie popularne są warzywa i owoce – te, jak potwierdza trnd Polska, wybierane są przez 91% kobiet. Mięso i ryby znajdują się z kolei na paragonach 75% żeńskiej części klientów. Dalej znajdują się produkty chemii gospodarczej i słodycze. Pojawiają się one na listach odpowiednio 65 i 62% pań robiących zakupy. Co jeszcze znajduje się na „damskim” paragonie? 52% kobiet biorących udział w badaniu trnd Polska wskazało na kosmetyki. Z kolei kojarzone z męskimi wyborami słone przekąski i alkohol znajdują się na listach zakupów odpowiednio 46 i 37% pań. Badania wykazało, że najmniej popularnymi wśród kobiet są karmy dla zwierząt (kupuje je 34% żeńskiej części klientów), prasa i kolorowe magazyny (30%), a także dania gotowe (27%).

10.JPG

Po pierwsze: dobra jakość i cena

Kobiece wybory uzależnione są od wielu czynników. A co jest najważniejsze? W badaniu przeprowadzonym przez trnd Polska lwia cześć respondentek odpowiedziała, że kluczowa jest dobra jakość w przystępnej cenie. To połączenie okazuje się być głównym motywem zakupów. Dla 1/4 pań najistotniejsza jest z kolei wyłącznie wysoka jakość produktu. Mniej znaczącymi, ale również istotnymi czynnikami zachęcającymi do zakupu są promocje, niska cena, rekomendacja zaufanej osoby, a także znana marka.

Jak się okazuje, spontaniczne zakupy są wśród kobiet bardzo popularne. Aż 68% kobiet zapytanych przez trnd Polska o sposób dokonywania zakupów odpowiedziało, że mimo, iż zazwyczaj posiadają listę, często kupują produkty, którymi zainteresowały się dopiero widząc je na sklepowej półce. 18% pań stawia z kolei na sprawdzony zestaw i w ich koszykach lądują te same produkty – np. jogurty czy kosmetyki, ale decydują sie na różne marki. Istnieją jednak bardziej zdecydowane klientki – 11% kobiet potwierdziło, że zawsze dokładnie wie co chce kupić i zawsze wybiera sprawdzone marki, przez co ich zakupy są niezwykle szybkie. 3% respondentek przyznaje, że ich wizyta w sklepie trwa długo, a dopiero podczas niej szukają informacji o zauważonych produktach w internecie czy podpytując znajomych. Niewiele pań prosi o pomoc ekspedientki, 0,16% zapytanych przez trnd Polska kobiet radzi się pracowników w kwestii wyboru zarówno produktów jaki i ich marek.

Oczywiście kobiety nie robią zakupów wyłącznie dla siebie. W ich koszykach bardzo często znajdują się produkty dla ich partnerów czy dzieci. Panie wskazują, że dla mężczyzny najczęściej kupują artykuły z działu piekarniczego i z kategorii nabiału. Najmniej popularnym wyborem w tym przypadku jest natomiast karma dla zwierząt. Z kolei dla dzieci panie najchętniej kupują owoce. Najrzadziej natomiast są to dania gotowe i środki czystości.

11.JPG

CMR o kobietach

Jedną z najdynamiczniej rozwijających się obecnie kategorii w sklepach małoformatowych do 300 mkw. jest szeroko rozumiana zdrowa żywność, po którą często sięgają właśnie kobiety – zaznacza CMR.

„Decyzja o rezygnacji z pieczywa skłania je często do poszukiwania zdrowszych alternatyw na półce z pieczywem chrupkim i waflami zbożowymi. Jak wynika z danych CMR, w okresie od września 2016 r. do sierpnia 2017 r. cała kategoria obejmująca m.in. pieczywo chrupkie, wafle zbożowe, mace i suchary, wzrosła w ujęciu wartościowym aż o 20%. Produkty z tej kategorii można znaleźć na półkach 80% sklepów małoformatowych” – opowiada Elżbieta Szarejko z CMR. Jak podkreśla ekspertka z instytutu – półka z tymi produktami stale się poszerza. W sierpniu tego roku klienci mogli wybierać spośród 17 wariantów tego typu asortymentu, podczas gdy w 2016 r. ich wybór ograniczał się do 14 rodzajów (w tym czasie na półce przybyło średnio po 2 warianty wafli zbożowych i pieczywa chrupkiego). Klienci sklepów małoformatowych do 300 mkw. najwięcej wydają na pieczywo z oferty firm Sonko, Kupiec i Wasa. W sierpniu tego roku na paragonach z tą kategorią najczęściej pojawiały się Wafle Ryżowe Sonko z pestkami z dyni 130 g (kupił je co dwudziesty klient sięgający po tego typu produkty), Wafle Kukurydziane Good Food 100 g oraz Wafle Ryżowe ze słonecznikiem Sonko (130 g).

CMR zaznacza, że kobiety często szukają też zamienników niezdrowych przekąsek, dlatego chętnie sięgają np. po batony zbożowe i owocowe oraz chipsy owocowe. „O ile batony zbożowe już na dobre zadomowiły się na półkach sklepów małoformatowych (w sierpniu 2017 r. można je było kupić w co drugiej takiej placówce), to batony owocowe dopiero od niedawna walczą o stałe miejsce w ofercie – w sierpniu można je było kupić w 14% sklepów małoformatowych. Różnice widać również w szerokości asortymentu – oferta batonów zbożowych w sklepach prowadzących sprzedaż tej kategorii wynosi średnio około 6 wariantów, podczas gdy w przypadku batonów owocowych wybór ogranicza się do 3 produktów” – wyjaśnia Elżbieta Szarejko z CMR.

Wśród najczęściej wybieranych batonów zbożowych w małoformatowych placówkach handlowych pojawiają się produkty Nestlé, Oshee i Bakalland. W sierpniu 2017 r. najczęściej kupowanymi przez nich produktami były Oshee Vitamin Musli Bar Magnez ze śliwkami i żurawiną, Nesquik Calcium i Oshee Vitamin Musli Bar Rodzynki Orzechy. W przypadku batonów owocowych najczęstszym wyborem pozostają: Fig Bar z Jagodami Baton Figowy i Żurawinowy Baton z Witaminami Oshee oraz Dobra Kaloria Kokos & Orzech. Mimo, w dalszym ciągu niewielkiej dostępności i dość ograniczonego wyboru, kategoria batonów owocowych notuje wyraźne wzrosty. Jak podkreśla CMR, w okresie od września 2016 r. do sierpnia 2017 r. klienci sklepów małoformatowych wydali na nią o 40% więcej niż w analogicznym okresie rok wcześniej.

Jeszcze bardziej (o 60%) wzrosły ich wydatki na chipsy owocowe i warzywne. W sierpniu bieżącego roku takie produkty znajdowały się w ofercie co dziesiątej placówki handlowej do 300 mkw., ale jednocześnie na półce można było znaleźć zwykle 2-3 warianty takich chipsów. Liderem sprzedaży przekąsek w tej formie w sklepach małego formatu jest firma Crispy Natural, a największą popularnością cieszą się warianty: Chrupiące Plasterki Truskawki (15 g), Chipsy z jabłek (18 g) oraz Chrupiące Plasterki Buraka (18 g).

Woda – na zdrowie i urodę

Do picia kobiety często w swoich zakupach wybierają wodę mineralną. Jest to segment, który zazwyczaj ma dość liczną reprezentację na półce. Jak sprawdził CMR, średnio w sklepie małoformatowym do 300 mkw. można znaleźć między 21 a 27 różnych wariantów tego produktu.

Najwyższe udziały wartościowe w sprzedaży w kategorii wody mineralnej, w okresie od początku stycznia tego roku, miał Żywiec Zdrój. Jego wynik w sklepach o powierzchni sprzedaży do 300 mkw. to zgodnie z wyliczeniami CMR ponad 23%. Zaraz za nim uplasował się Nałęczów Zdrój osiągając powyżej 22%. Wysoko w tym segmencie znalazła się też Muszynianka, mając we wspomnianym czasie 12%. W zestawieniu top 10 przygotowanym przez CMR znalazły się też firmy Coca Cola, Nestlé, Piwniczanka, Polska Woda, Jurajska, Womir-spa i Cechini.

A jak wyglądają udziały poszczególnych marek? CMR wyliczył, że czołowe miejsca w wartości sprzedaży w pierwszych ośmiu miesiącach tego roku należały do Żywiec Zdrój i Cisowianki. Ich udziały wynosiły odpowiednio 23 i 22%. 12% przypadło z kolei dla Muszynianki. Kilkuprocentowe udziały przypadły natomiast dla Kropli Beskidu, Nałęczowianki, Piwniczanki i Primavery. W zestawieniu CMR znalazły się oprócz nich Jurajska, Dobrowianka i Muszyna.

Lojalność

Przeprowadzone przez Comarch i Kantar TNS badania pokazują jak u konsumentów obu płci wygląda sprawa lojalności klienta. Jak się okazuje – kobiety cechują się większym przywiązaniem w stosunku do firm handlowych, choć niebagatelne znaczenie odgrywa oczywiście dana kategoria produktowa. Biorąc pod uwagę modę to 59% pań w porównaniu do 46% panów należy do grona lojalnych klientów. Jeśli chodzi o segment kosmetyków to stosunek lojalnych marce kobiet wynosi aż 60%. Tymczasem w tym przypadku odsetek mężczyzn jest znacznie niższy i wynosi 37%. Z kolei przy wyborze innych kategorii produktowych lojalność klientek jest mniej zauważalna.

Jak podkreślają Comarch i Kantar TNS, autorzy badania, emocje oraz pozytywne doświadczenia podczas dokonywania zakupów wywierają na kobiety o wiele silniejszy wpływ niż na męską część populacji. Miłe skojarzenia są w stanie skłonić aż 63% ankietowanych kobiet do ponownego odwiedzenia danego sklepu. W przypadku mężczyzn odsetek ten wynosi 47%. Aspekt ten ma znaczenie również w przypadku zakupów dokonywanych drogą internetową.

Okiem detalisty

Detaliści zgodnie potwierdzają, że wizyta kobiety w sklepie wiąże się z większym paragonem. Dlatego tak istotne jest dbanie o tę cześć klienteli. Zasada ta sprawdza się również w rzeszowskim sklepie Mixum znajdującym się przy ul. Dąbrowskiego. Jak potwierdza dyrektorka placówki – panie stanowią lwią cześć klientów.

„Kobiety zdecydowanie kupują więcej. Mężczyźni przychodzą zwykle z kartkami, swoją drogą również sporządzonymi przez żonę czy dziewczynę, i wybierają produkty, które znajdują się na liście. Panie są bardziej elastyczne, a nawet więcej – wchodząc między regały są w stanie kupić produkty, których wcześniej nie znały. Od jakiegoś czasu hitem jest zdrowa żywność. Kobiety szukają takich produktów i niekiedy od razu proszą o wskazanie miejsca, w którym będą mogły przyjrzeć się takiej ofercie. Dlatego widzę bardzo duży potencjał tej kategorii i staram się rozbudowywać półkę” – opowiada Lucyna Bać, dyrektorka sklepu Mixum.

Na topie wśród zdrowej żywności w rzeszowskim Mixum są obecnie nasiona chia. Czy to w formie sypkiej czy też w buteleczce przygotowane jako napój. Pozostałe nasiona i suszone owoce również cieszą się dużym zainteresowaniem. Bardzo wysoką rotacją odznacza się również mleko sojowe, które jest częstą pozycją na kobiecej liście zakupów.

Powodzeniem cieszą się tutaj też wafle ryżowe bądź kukurydziane albo chrupkie pieczywo. Przede wszystkim wybierają produkty Sonko. Klientki często decydują się też na płatki śniadaniowe, szczególnie te lekkie i oznaczane jako produkty dla osób dbających o linię. W tym przypadku głównym wyborem są produkty Nestlé, w szczególności płatki Fitness.

Herbaty i zioła do zaparzania to kolejny must-have na kobiecej liście zakupów. Lucyna Bać podkreśla, że jest to bardzo pożądany produkt, tym bardziej, że oferta producentów w tej kategorii ciągle się rozwija. Klientki sklepu Mixum chętnie kupują herbaty zielone, czerwone, oczyszczające czy odchudzające. Podkreśla jednak, ze kategoria rotuje najlepiej w okresie jesienno-zimowym. Latem sprzedaż spada z korzyścią dla nabiału.

Nieplanowany zakup

„Sama jestem kobietą i potrafię się wczuć w potrzeby naszych klientek. Często kiedy idę na zakupy to zauważam, że jeśli mi się coś spodoba, to kupię to niezależnie od tego czy planowałam nabyć taki produkt. Podobnie myślą klientki, które przychodzą do naszego sklepu, więc ofertę trzeba przygotować tak, żeby wzbudzić ich zainteresowanie i zachęcić do zakupu” – podkreśla detalistka. Dodaje, że kobiety spędzają w ich sklepie zwykle od kwadransa do pół godziny, podczas gdy mężczyzna robi zakupy w 5 minut.

Jeśli chodzi o nabiał, to klientki rzeszowskiego sklepu chętnie wybierają produkty fit, o obniżonej zawartości tłuszczu czy cukru. Informacja „0% tłuszczu” na opakowaniu jest w stanie skłonić kobietę do nieplanowanego zakupu. Pani Lucyna podkreśla, że panie częściej czytają etykiety i zwracają uwagę na skład kupowanych produktów. Dotyczy to wszystkich kategorii produktowych, czy to wędliny, czy nabiału bądź słodyczy.

Troszkę inaczej panie podchodzą do zakupu wody. Klientki rzeszowskiej placówki wybierają swoją ulubioną wodę, ufając od lat kupowanej marce bądź znanemu producentowi, nie przykładając uwagi do zawartości minerałów. Obecnie najchętniej kupowaną tu wodą jest Żywiec Zdrój i Cisowianka. Chętnie wybierana jest też m.in. Muszynianka.

„Był moment, kiedy liczyła się tylko niska cena i konsumenci nie zwracali uwagi na to co jedzą, co kupują. Sytuacja zmieniła się diametralnie. W tym momencie skład produktów ma bardzo duże znaczenie i klient, szczególnie właśnie kobieta, jest w stanie wydać więcej, o ile producent zagwarantuje jej „czysty” wyrób, bez konserwantów i niezdrowych dodatków. Jednak wszystko ma swoją granicę, zbyt wywindowana cena sprawi, że produkt będzie zalegał na półce, bo najzwyczajniej w świecie klienta nie będzie na niego stać” – podkreśla Lucyna Bać.

Codzienne zakupy

W Ostrowcu Świętokrzystkim, w Delikatesach Centrum przy ul. Sandomierskiej, wśród klientów również przeważa płeć piękna. Panie zdecydowanie robią zakupy częściej i starają się zaopatrzyć całą rodzinę w ich ulubione produkty.

„Coraz częściej kobiety decydują się na zakup pozycji z tzw. zdrowej półki. Nie tylko na własne potrzeby, ale też po to, by namówić rodzinę na zdrowsze odżywianie. Widoczne jest również to, że finalnie wydają na zakupy więcej niż mężczyźni, ale wynika to z faktu, że kupują dla całej rodziny, a nie tylko dla siebie. Zdecydowanie częściej też niż panowie kupują słodycze dla dzieci” – zaznacza Beata Grabowska, kierowniczka placówki. Dodaje, że ceny nie mają dla kobiet aż tak dużego znaczenia i to częściej mężczyźni zwracają na nie uwagę i je porównują.

Kobiety w ostrowieckich delikatesach bardzo często do swoich koszyków wrzucają produkty nabiałowe. Najchętniej, gdy nie zawierają cukru i tłuszczu oraz oznaczone są jako „fit”. Nic więc dziwnego, że to one najczęściej wybierają produkty ze „zdrowej półki”. Beata Grabowska podkreśla, że szczególnie takich zakupów dokonują młode kobiety do 30-35 roku życia. One też są bardzo dobrymi klientkami jeśli chodzi o nowości, zdecydowanie lubią testować produkty, których wcześniej nie znały lub marki, które są wprowadzane na rynek.

Anna Gracek, która jest ekspedientką i ma stały kontakt z klientami opowiada, że często słyszy zdanie typu „Znowu przyszłam po jedną rzecz, a wychodzę z całym koszykiem”. Kobiety są znakomitymi klientkami, ponieważ często kupują spontanicznie. Pani Anna podkreśla, że bardzo często wybierają one herbaty. Nie tylko zielone czy oczyszczające, ale również klasyczne czarne. Nie ma przy tym znaczenia forma, ponieważ równie dobrze sprzedają się te ekspresowe w torebkach co liściaste sypane. Tutaj wybór jest naprawdę duży. Klienki często kupują m.ni. Lipton, Tetley, Minutka, Loyd, Teekanee, Vitax czy herbaty Herbapolu.

Oprócz wspomnianych produktów często decydują się na nabiał. Często w zakupach pojawiają się desery Monte lub serki Bakuś, które kupują dla dzieci. Dla reszty rodziny wybierają serki wiejskie bądź jogurty naturalne. Popularne na ich liście zakupów są również różnego rodzaju nasiona i suszone owoce, szczególnie nasiona chia czy goji.

Zwracając uwagę na to, w jaki sposób kobiety podejmują decyzje zakupowe, warto zainwestować w rozbudowanie półki ze zdrową żywnością, regularnie wprowadzać nowości i dbać o asortyment z „czystą” etykietą. Pozytywne doświadczenia z pewnością sprawią, że kobieta będzie odwiedzała sklep, w którym znalazła wszystko czego potrzebowała, a nawet więcej.

Joanna Kowalska

tagi: zakupy , kobita , handel , konsument , trendy ,


Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51