Ograniczenia w związku z pandemią i kryzys gospodarczy znacząco wpłyną na decyzje zakupowe Polaków. Trudno w tym momencie przedstawiać jakieś perspektywy, bo wpływ na nie ma, i będzie miało, wiele czynników. Możemy spodziewać się jednak, że rynek wina dotkną w tym roku istotne zmiany.
Sektor napojów winiarskich rozwijał się sukcesywnie w ostatnich latach, lecz wciąż spożycie wina było znacznie niższe niż przeciętne krajów europejskich, co oznacza dla branży spory potencjał. Mimo, że w pierwszych tygodniach epidemii przedsiębiorstwa winiarskie odnotowały niższą sprzedaż, nie spodziewamy się w najbliższych miesiącach znacznego spadku konsumpcji, a co najwyżej spowolnienia dynamiki rozwoju oraz pewnych przetasowań.
Gust konsumentów oczywiście nie ulegnie modyfikacji, natomiast zmienią się okoliczności, w których spożywane będą napoje alkoholowe. Brak imprez masowych, wydarzeń sportowych, przyjęć czy dużych uroczystości rodzinnych – wszystko to decydująco wpłynie na sprzedaż niektórych trunków.
Do grupy alkoholi, która może ucierpieć w związku z koronawirusem, odruchowo można by zaliczyć wina musujące. Warto jednak zwrócić uwagę, że panująca moda na wina z bąbelkami znacząco wpłynęła na model ich konsumpcji. Pijemy je na co dzień dla przyjemności, szczególnie chętnie w trakcie ciepłego lata - nie służą one już jedynie do podkreślenia ważnych chwil, a tak było jeszcze kilka lat temu. Pewne wydaje się natomiast, że wyhamuje trend premiumizacji – kluczowa tendencja obserwowana od pewnego na rynku alkoholi. Konsumenci będą teraz zwracali większą uwagę na relację pomiędzy jakością, a ceną. Sytuacja ekonomiczna zmusi wielu do rezygnacji z zakupu wina z górnej półki cenowej.
Magdalena Zielińska
Prezes
ZP Polska Rada Winiarstwa
tagi: Magdalena , Zielińska , Prezes , ZP , Polska , Rada , Winiarstwa ,
Wraz z początkiem lipca funkcję Dyrektora Marketingu...
Najpierw wprowadzenie podatku akcyzowego na saszetki...
Wstępne obliczenia sugerują, że trwające fale upałów w...
Ze wstępnych danych Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki...
Przedsiębiorcy wskazują, jak zaktywizować cztery wykluczone...
Jak wynika z analizy danych MRiT, w maju liczba wniosków...
Według najnowszego rynkowego raportu, obecnie 18,4% Polaków...