Strict Standards: Non-static method DB::connect() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 28

Strict Standards: Non-static method DB::parseDSN() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 520

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 551

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 557

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 29

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method HTML_QuickForm::registerRule() should not be called statically in /__handel_admin/lib/SoftRequired.php on line 66

Strict Standards: Non-static method HTML_QuickForm_RuleRegistry::singleton() should not be called statically in /PEAR/HTML/QuickForm.php on line 354

Strict Standards: Declaration of HTML_QuickForm_hidden::accept() should be compatible with HTML_QuickForm_element::accept(&$renderer, $required = false, $error = NULL) in /PEAR/HTML/QuickForm/hidden.php on line 34

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /__handel2/config/db.php:28) in /www2.hurtidetal.pl/index.php on line 231
Trendy – kosmetyki i chemia gospodarcza

Drogeria

Trendy – kosmetyki i chemia gospodarcza

Wtorek, 19 stycznia 2021 Autor: Anna Pańczyk,
Co nowego pojawi się w 2021 roku na drogeryjnej półce w każdym sklepie? Czy bogata oferta środków do dezynfekcji dłoni i powierzchni w dalszym ciągu będzie rozwijać się w zawrotnym tempie? Czy skład i ekologia pozostaną jedną z głównych determinantów zakupu? Sprawdzamy jakie trendy w chemii gospodarczej i branży kosmetycznej są przewidywane na najbliższy rok.
Rynek chemii gospodarczej w Polsce rośnie rokrocznie. Zgodnie z raportem branżowym PKO Banku Polskiego1, rynek środków czystości i środków piorących w Polsce w 2019 roku wygenerował przychody w wysokości ponad 1,17 mld euro, a w kolejnych latach (z wyłączeniem 2020) prognozowane są dalsze wzrosty.

Zgodnie z danymi, od lat wzrastają również jednostkowe wydatki w tych kategoriach. W 2019 roku mieszkaniec Polski wydał na środki czystości i środki piorące średnio 31 euro, zaś do 2023 roku prognozowany jest wzrost tej kwoty do 32,7 euro. Wśród kategorii chemii gospodarczej, w których prognozowane są najwyższe wzrosty wydatków wśród polskich konsumentów znajdują się środki piorące oraz detergenty do zmywania naczyń.

Podsumowanie 2020

Rok 2020 był trudnym czasem, także dla rynku chemii gospodarczej oraz branży kosmetycznej. Problemy z dostawami, rosnący popyt na konkretne produkty wraz ze słabnącym zainteresowaniem innymi… Producenci i dystrybutorzy musieli radzić sobie z niecodziennymi sytuacjami. Jednak mimo wszystko wartość sprzedaży produktów z zakresu chemii gospodarczej oraz kosmetyków do higieny wzrosła. „Analiza danych paragonowych ze sklepów małoformatowych do 300 mkw. potwierdza, że obecna sytuacja uświadomiła klientom, jak ważne jest dbanie o czystość i higienę. W marcu 2020 roku z powodu koronawirusa odnotowano nagły wzrost wartości sprzedaży artykułów chemiczno-kosmetycznych” – informuje Ewa Pikuła z CMR.

Zgodnie z danymi instytutu, w okresie od stycznia do października 2020 roku wartość sprzedaży tych produktów wzrosła o blisko 9% w porównaniu do analogicznego okresu w roku 2019. Najważniejszymi kategoriami pod względem udziałów sprzedaży w analizowanym czasie były detergenty do prania, płyny do płukania tkanin, środki do mycia naczyń oraz środki do toalet.

W kategorii kosmetyków do higieny w ubiegłym roku obserwowaliśmy bijące rekordy zapotrzebowanie na mydła w płynie oraz w kostce, które w pierwszych dwóch miesiącach pandemii odpowiadały za większość udziałów w sprzedaży całej kategorii. „Obecna sytuacja spowodowała również znaczny wzrost sprzedaży żeli antybakteryjnych do rąk, które w marcu i kwietniu stanowiły blisko 9% sprzedaży tej kategorii” – wskazuje ekspertka instytutu.

Higiena na pierwszym miejscu

Miesiące pandemii wpłynęły na zmiany nawyków wśród Polaków. Wielu konsumentów zaczęło zwracać szczególną uwagę nie tylko na czystość ich najbliższego otoczenia, ale również miejsc do których się udają. Przestrzeganie reżimu sanitarnego w placówkach handlowych zaczęło wpływać w większym niż dotąd stopniu na chęć zakupów w danym miejscu.

Jak zauważa Dorota Sobieraj, National Sales Manager w ASM Sales Force Agency, wpływ pandemii obserwowany był we wszystkich sektorach gospodarki, w tym także w branży chemicznej i kosmetycznej. „Jedne segmenty produktów cieszyły się szczególnym wzięciem, jak choćby żele antybakteryjne i jednorazowe chusteczki. Inne produkty – na czele z kosmetykami kolorowymi, w obliczu home office i nakazu noszenia maseczek, zaliczyły zdecydowane spadki sprzedażowe” – informuje ekspertka.

Zmiany te widoczne były także w koszykach zakupowych. Zgodnie z danymi CMR, w kwietniu 2020 roku klienci sklepów małoformatowych wydali na żele i płyny do dezynfekcji rąk ponad 1000 razy więcej niż rok wcześniej, zaś mydła w płynie o działaniu antybakteryjnym odnotowały kilkadziesiąt razy wyższą wartość sprzedaży niż w 2019 roku. Kolejne miesiące trwania pandemii charakteryzowały się nieco mniejszym, jednak nadal istotnym, zapotrzebowaniem na tego typu produkty. Sprzedaż tych pozycji w kolejnych miesiącach stabilizowała się. W lipcu 2020 roku liczba sprzedanych opakowań produktów do dezynfekcji rąk spadła o 85% w porównaniu do kwietniowego piku, mimo wszystko nadal utrzymując duży, ponad 200-krotny, wzrost w ujęciu rdr.

Współczesny, świadomy konsument analizuje, porównuje i dokonuje świadomych wyborów. „W 2021 roku, a zwłaszcza w jego pierwszym półroczu, prognozujemy dalszy dyktat pandemii i obostrzeń z nią związanych. Produkty do dezynfekcji i wszelkiego typu artykuły antybakteryjne nadal będą doskonale rotować” – podsumowuje Dorota Sobieraj.

Powrót do natury

Obserwowany od lat trend związany z odpowiedzialnymi decyzjami podejmowanymi przy półce sklepowej zdaje się być już silnie wpisany w świadomość współczesnego konsumenta. Choć cena i marka nadal przodują wśród czynników determinujących wybór danego produktu, coraz częściej obserwujemy wzmożone zainteresowanie produktami, w których komunikacji podkreślane jest naturalne pochodzenie oraz możliwie naturalne składy. Co więcej, produkty ekologiczne o naturalnych składach coraz częściej kojarzone są z pozytywnym wpływem na zdrowie. Jak prognozuje Dorota Sobieraj, National Sales Manager w ASM Sales Force Agency: „Zwiększy się również zainteresowanie detergentami w wersji eko. Polacy pracujący zdalnie czy przebywający na przymusowych kwarantannach, zaczęli dostrzegać różnicę i dziś chętniej sięgają po delikatniejsze środki do domowej pielęgnacji”.

Podczas zakupów konsumenci coraz częściej zwracają uwagę na skład oraz opakowanie produktów chemiczno-kosmetycznych, a do koszyka trafiają opcje bardziej naturalne i przyjazne środowisku. Jak przyznaje Ewa Pikuła z CMR: „Takie środki na razie stanowią niewielki procent całego rynku, ale dzięki coraz szerszej półce oraz większej dostępności m.in. w małych osiedlowych sklepach ich sprzedaż powoli rośnie. Na półce z naturalnymi i ekologicznymi kosmetykami możemy znaleźć nie tylko szampony, żele pod prysznic czy antyperspiranty, ale również płyny do mycia naczyń, środki do prania, a nawet środki do toalet”.

Na trend związany z dbałością o środowisko naturalne oraz zapotrzebowanie na produkty ekologiczne nie pozostają obojętni producenci. Na rynku pojawiają się firmy specjalizujące się w wyrobach naturalnych, a także całe linie produktów, których składy opierają się na bardziej zrównoważonych składnikach a opakowania nadają się do recyklingu. Celem takiej polityki firm jest możliwie maksymalne zminimalizowanie oddziaływania na środowisko naturalne.

Bezpieczne formy zakupów

Pandemia wpłynęła nie tylko na nawyki oraz koszyki zakupowe Polaków, ale także na sam sposób robienia zakupów. Bezkontaktowy odbiór lub dostawa zakupów do domu to nie tylko oszczędność czasu, ale przede wszystkich poczucie większego bezpieczeństwa. Zainteresowanie tą formą zakupów momentalnie zauważyli właściciele sklepów. Wraz z marcowym lockdownem pojawiać zaczęły się strony kolejnych sklepów internetowych. Wtedy podczas wyboru liczył się przede wszystkim termin dostawy – a racji dużej ilości zamówień z szybką realizacją pojawiał się problem.

Rok 2021 z pewnością nie pozostanie obojętny wobec dalszego rozwoju e-commerce. Pandemia pokazała, że potencjał tego kanału sprzedaży jest olbrzymi. Lista sklepów stacjonarnych, które oferują możliwość zamówienia zakupów do domu istotnie wzrosła.

W badaniu „Wpływ COVID-19 na zachowania konsumentów” zrealizowanym przez Nielsen, 31% Polaków przyznało, że zwiększyło swoją aktywność w zakresie zakupów online dla produktów spożywczych i kosmetyczno-chemicznych. Jak czytamy w komunikacie Nielsen: „W czasie pandemii Polacy pokonali kluczowe bariery, zwiększyli zainteresowanie zakupami online oraz otrzymali nowe możliwości – lista sklepów oferujących e-zakupy zdecydowanie się poszerzyła2”.

„Bezpieczeństwo osobiste podczas zakupów stało się nową wartością i siłą napędową dla rozwoju e-commerce. Bezkontaktowe zakupy online dla wielu jawią się jako najbardziej bezpieczne. Obserwując, jak błyskawicznie detaliści zareagowali na nową sytuację wchodząc w e-commerce, oferując nową formę dostaw typu click and collect lub decydując się na skorzystanie z usług dostawczych firm zewnętrznych, możemy prognozować, że rozwój e-commerce zdecydowanie przyspieszy” – komentuje Beata Kaczorek z Nielsen Connect.

Rok 2021 z jednej strony wydaje się być niewiadomą w związku z niepewną i dynamicznie zmieniającą się sytuacją, którą dyktuje pandemia koronawirusa. Z drugiej zaś, widoczne na rynku zmiany wskazują na umacnianie się pozycji już obserwowanych trendów, takich jak wzrost znaczenia produktów do dezynfekcji oraz mydeł, a także zwrot ku produktom naturalnym. Konsumenci przywykli do obecności takich pozycji na półkach sklepowych, zatem nie może zabraknąć ich także w nowym, 2021 roku.

Anna Pańczyk
Redaktor




1 „BRANŻA CHEMII GOSPODARCZEJ. Wzrost znaczenia polskich producentów na świecie”, Biuro Strategii i Analiz Międzynarodowych, sierpień 2020 r.
2 „10 LEKCJI ODROBIONYCH W CZASIE PANDEMII”, komunikat opublikowany 14.07.2020 r.



tagi: trendy , kosmetyki, chemia gospodarcza , drogeria , sprzedaż , handel , konsument ,


Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51