Za tradycyjny uważa się produkt, który posiada co najmniej 50-letni rodowód (2 pokolenia). W przypadku produktów produkcji podstawowej dodatkowym wymogiem jest tradycyjna rasa lub tradycyjna odmiana, za które uważa się te użytkowane przed 1956 rokiem5.
Produkt na miarę potrzeb
Kluczem do sukcesu może okazać się skrojenie produktu pod obecne potrzeby konsumenckie. Warto obserwować pojawiające się trendy, śledzić na bieżąco święta i okazje, a także odpowiadać na sytuacje, w których stawia nas teraźniejszość. Taką sytuacją było chociażby pojawienie się na świecie koronawirusa. Pandemia COVID-19 mocno uderzyła w światową gospodarkę, w tym w rynek FMCG. Jednak była ona też szansą dla wielu producentów na poszerzenie portfolio o nowości, które w danej chwili okazały się niezbędne. Głównie dotyczy to producentów chemii gospodarczej. W obliczu pandemii na pierwszym miejscu postawiliśmy higienę i bezpieczeństwo. Na sklepowych półkach pożądane były wszelkie środki do dezynfekcji. Jedną z firm, która mogła wykazać się świetnym wyczuciem czasu był Clovin. Producent ten posiada obecnie szerokie portfolio produktów o właściwościach bakteriobójczych czy wirusobójczych. Są to m.in. środki do prania, mydła czy płyny do rąk, a także dezynfekcji powierzchni.
Obecny konsument jest zdecydowanie bardziej zabiegany niż kiedyś. Ma mniej czasu na przygotowanie posiłków czy zakupy, a co dopiero na naprawę butów czy innych przedmiotów wymagających sklejenia. Dlatego też klej Tadam stworzony przez firmę Bripox i wprowadzony na rynek w 2018 roku możemy bez wahania nazwać produktem skrojonym na miarę współczesnych potrzeb. Klej ten, nazywany przez samą firmę „Tajną bronią szewca” przeznaczony jest głównie do obuwia sportowego, które jest w stanie trwale skleić elementy w zaledwie 10 sekund! Takie rozwiązanie umożliwia samodzielne poradzenie sobie z problemem rozklejonej podeszwy bez konieczności poświęcania czasu na znalezienie fachowca, dojazd do niego oraz odbiór naprawionego obuwia.
Ciekawym pomysłem marketingowym jest także dedykowanie swoich produktów konkretnym świętom. W polskim kalendarzu jest ich całkiem sporo, zaczynając od najbardziej popularnych, czyli Bożego Narodzenia i Wielkanocy, przez znane już wszystkim Walentynki, a także coraz szerzej widoczne Halloween pochodzące zza oceanu. Nowe okazje wykorzystała firma Cukry Nyskie tworząc produkt dedykowany właśnie na Halloween. To święto obchodzone 31 października, a więc w przeddzień Dnia Wszystkich Świętych. Wówczas odbywają się imprezy przebierańców, a dzieci odwiedzają sąsiedzkie domy w poszukiwaniu słodyczy. Towarzyszy temu hasło „cukierek albo psikus” choć mało kto wybiera tę drugą opcję. Symbolami Halloween są głównie duchy, wiedźmy i dynie. Stąd też właśnie jeden z tych kształtów przybrały ciastka Kacperki – na cześć najbardziej znanego i lubianego wśród dzieci bajkowego duszka.
„Udana propozycja, odpowiadająca na konkretną, istniejącą potrzebę konsumencką jest tylko pierwszym etapem stworzenia udanej innowacji. Równie istotne jest to, aby produkt powstały na podstawie takiego pomysłu spełniał oczekiwania swoich odbiorców. W zasadzie trudno wyobrazić sobie przykład innowacji, która odniosła długookresowy sukces nie oferując dobrego produktu. Wielorakość rynkowej oferty, presja konkurencyjna i naturalna skłonność konsumentów do kupowania wielu marek pozostawia innowacjom niewielki margines błędu. Jeżeli doświadczenie z nowym produktem nie spełni oczekiwań kupujących, innowacja nie zagości już więcej w ich koszykach. Dlatego opracowanie formuły produktu jest być może najtrudniejszym etapem rozwoju innowacji: musi ona zarówno zadowolić nabywców, jak i być opłacalna w produkcji” – czytamy w raporcie Nielsen „Breakthrough Innovation Poland 2019”.
Ekologiczne podejście
Ciągle rosnącą kategorią są produkty BIO i eko. Według szacunków przeprowadzonych przez Bio Planet, polski rynek żywności ekologicznej ma wartość ok. 1,36 mln zł, a jego przyrosty to ok. 10% w skali roku. Statystyczny Polak rocznie wydaje ok. 36 zł na produkty oznaczone certyfikatem EKO6. W 2020 roku wartość sprzedaży artykułów sygnowanych unijnym znakiem zielonego listka w polskich sklepach niespecjalistycznych wyniosła nieco ponad 776 mln zł. Taki wynik wskazuje na 23% wzrost w porównaniu z rokiem 2019. Według NielsenIQ, obecnie produkty BIO stanowią 0,5% wartości całego rynku spożywczego w Polsce.
„Choć z perspektywy wartości całego polskiego rynku FMCG, produkty BIO wciąż moglibyśmy nazwać sprzedażową niszą, dostrzegamy jednocześnie zauważalną zmianę w podejściu do ekologicznych wariantów produktowych. Zdrowie to od lat największa troska Polaków i jednocześnie wartość, za którą Polacy są gotowi zapłacić więcej” – mówi Karolina Drzewosz, Senior Client Consultant w NielsenIQ.
Na wzrost świadomości Polaków w kwestii wyboru produktów prozdrowotnych niewątpliwie wpłynęła pandemia koronawirusa, która odcisnęła swoje piętno na wielu kategoriach spożywczych. Sprzedaż wartościowa produktów certyfikowanych rosła wówczas dynamicznie. Według raportu przygotowanego przez Koalicję na Rzecz Rozwoju Rynku Żywności BIO oraz NielsenIQ „Żywność ekologiczna w Polsce. Raport 2021” i zamieszczonego w nim badania NielsenIQ, 52% wartości sprzedaży koszyka BIO w 2020 roku stanowiło 7 kategorii produktów, czyli jedzenie w słoiczkach dla dzieci, jogurty, napoje roślinne, soki, napoje i nektary, mleko modyfikowane dla dzieci, wódka, płatki śniadaniowe i musli7.
„Chociaż eksperci przewidywali, że w dobie kryzysu ludzie będą sięgać tylko po najtańsze produkty, okazało się, że to inwestycja w lepszą przyszłość jest dla nich czynnikiem decydującym podczas zakupów. To wcale nie oznacza, że ich sytuacja ekonomiczna nie jest trudna. W świetle problemów finansowych, tym bardziej zadajemy sobie pytanie, czy dany produkt jest warty swojej ceny i jakie nam przyniesie korzyści. Konsumenci jeszcze poważniej traktują kwestie społeczne oraz środowiskowe i nagradzają firmy, które oferują produkty o wartości dodanej i dbające o zdrowie” – mówi Kamil Rabenda, prezes Soligrano8.
Wina ekologiczne
Ciekawą kategorią rozwijającą się w obszarze ekologicznym są wina. Warto pamiętać, że wino ekologiczne nie musi być jednocześnie ani organiczne, ani wegańskie. Jak czytamy w informacji prasowej9 Kondrat Wina Wybrane, na półce oznaczonej jako „wina ekologiczne” znajdziemy zarówno wina organiczne i biodynamiczne, jak i naturalne, z certyfikatem ograniczonej emisji dwutlenku węgla czy też wina ze zrównoważonej produkcji. Wina te często charakteryzują się wysoką jakością, a przy tym muszą przejść szczegółową kontrolę.
„W różnych krajach istnieją lokalne organizacje certyfikujące wyżej wymienione typy win. Aby uzyskać odpowiedni certyfikat, plantator winorośli lub producent wina muszą zastosować się do odpowiednich wytycznych i przejść ścisłą kontrolę. W Europie dopiero od 2012 roku można zgodnie z prawem używać terminu „wino organiczne”. Wcześniej na etykietach widniał napis wino zrobione z organicznie wytworzonych winogron. Prawo definiuje też użycie substancji pomocniczych, takich jak środki ochrony roślin czy inne preparaty chemiczne używane w procesie produkcji wina. Wymogiem często jest na przykład relatywnie niska zawartość siarczynów” – wyjaśnia Tomasz Macewicz, Kondrat Wina Wybrane.
Bardziej skomplikowane są natomiast wytyczne dotyczące produkcji win biodynamicznych, które posiadają pewne cechy win organicznych. Głównym założeniem jest tu traktowania gospodarstwa jako żywego organizmu, który do pewnego stopnia może być samowystarczalny, w związku z czym powinno się stosować w nim przykładowo naturalne nawozy zamiast sztucznych środków. Kondrat Wina Wybrane wskazuje również na powiązanie biodynamiki z fazami księżyca w odniesieniu do uprawy roślin.
„Demeter – organizacja zajmująca się certyfikowaniem biodynamicznych producentów win czuwa nad żmudnym, dwuetapowym procesem, który muszą przejść winiarze ubiegający się o uzyskanie oznaczenia wina biodynamicznego – zaczynając od certyfikacji biodynamicznej uprawy winorośli a na uznaniu biodynamicznej produkcji wina kończąc” – czytamy w informacji prasowej.
Dbałość o opakowanie
Dla wielu osób coraz ważniejsze jest także ekologiczne podejście do produkcji samego opakowania, wykorzystanie materiałów pochodzących z recyklingu czy możliwości ponownego wykorzystania.
“Ochrona zdrowia i interesów społeczeństwa oraz planety to nowe oczekiwania, jakie konsumenci stawiają firmom, które powinny dbać o znacznie więcej, niż tylko o swoje zyski. Firmy powinny pomagać w kształtowaniu świata w bardziej zrównoważony sposób, prowadząc do przejścia od gospodarki opartej na ilości, do gospodarki opartej na wartości oraz odwrócić trend nierówności społecznych i niszczenia środowiska” – informuje raport EuroMonitor International10.
Według raportu UPS11 aż 75% Polaków twierdzi, że istotny jest dla nich fakt, że sprzedawca uwzględnia kwestie ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju w swoich działaniach, produktach i usługach. W tym zakresie, na pierwszym miejscu znalazły się bardziej ekologiczne opakowania. Idealne opakowanie ułatwia także korzystanie z produktu, poprzez odpowiednią wielkość zapewnia świeżość zawartości do czasu jej wykorzystania, a przede wszystkim odpowiada na rosnące potrzeby i wymagania konsumenta. Jednym z widocznych trendów jest poszukiwanie coraz mniejszych pojemności i gramatur znanych produktów. Często porcja „na raz” jest wygodniejsza dla współczesnego konsumenta, który robi zakupy jedynie dla siebie, a nie dla całej rodziny. Format „to go” umożliwia natomiast spożycie produktu w biegu, w drodze do pracy czy między spotkaniami w biurze.
Po tym jak świat został zalany falą plastiku pojawiło się wiele głosów na temat jego szkodliwości. W odpowiedzi na potrzebę zadbania o naszą planetę na rynku pojawiły się nowe rodzaje opakowań – pochodzące z recyklingu, w części lub w całości, biodegradowalne czy wielokrotnego użytku. Producenci poszukują coraz to nowszych i lepszych rozwiązań, by dołożyć swoją cegiełkę w walce o Ziemię. Już w poprzednim wydaniu wspominaliśmy o rozwiązaniu wprowadzanym obecnie przez markę Lenor, którym jest papierowa butelka zaprojektowana we współpracy z firmą Paboco. Już w przyszłym roku na rynku ma pojawić się pierwszy testowy produkt w takiej formie. Dynamiczny rozwój technologii w związku z takim rozwiązaniem oznacza zmniejszenie użycia plastiku, a w przyszłości jego całkowite wyeliminowanie. W związku z tym nastąpi również obniżenie emisji dwutlenku węgla do atmosfery, czyli zmniejszenie tzw. śladu węglowego. Papierowe opakowania stają się coraz bardziej przystępne cenowo, a ich wykorzystanie wspierają najwięksi producenci na rynku FMCG12.
Przepisów na sukces jest wiele. Obecny rozwój technologiczny sprawia, że zmienia się nie tylko konsument i jego potrzeby, ale także podejście do marketingu czy procesu produkcji. Na rynku obecnych jest wiele kultowych produktów znanych od lat, a także nowości i innowacje odpowiadające na bieżące potrzeby rynku. Warto zwrócić uwagę na to, czego poszukują współcześni konsumenci i dostosować do nich ofertę produktową.
Weronika Nowak
Redaktor
1 źródło: Całość wywiadu dostępna na kanale YouTube SpożywczaTV.
2 źródło: „Zadowolony konsument – 5 najważniejszych trendów w 2020 roku” grupaeurocash.pl.
3 źródło: „Produkt polski” gov.pl.
4 źródło: „Jak rozpoznać polski produkt” kupujepolskieprodukty.pl.
5 źródło: „Jakość Tradycja” gov.pl.
7 źródło: „Wzrost sprzedaży produktów BIO w Polsce” agronomist.pl.
8 źródło: „Jakie są potrzeby konsumentów w 2021 roku? Pandemia wszystko zmieniła” soligrano.pl.
9 źródło: „Wina produkowane w zgodzie z naturą” Informacja prasowa Kondrat Wina Wybrane, wrzesień 2021.
10 źródło: „Jakie są potrzeby konsumentów w 2021 roku? Pandemia wszystko zmieniła” soligrano.pl.
11 źródło: „Jak zmieniają się zachowania zakupowe Polaków w sieci” europejskafirma.pl.
12 źródło: „Marka Lenor zaprezentowała prototypową, papierową butelkę” nowymarketing.pl.
tagi: sprzedaż , handel , konsument , produkty spożywczy , FMCG , rynek spożywczy , przemysł spożywczy ,
Prezenty pochłaniają dużą część świątecznych wydatków Jak wynika z najnowszego badania, 18,5% Polaków przeznacza...
Steven Libermann nowym Chief Executive Officer Stock Spirits GroupSteven Libermann objął stanowisko Chief Executive Officera...
Wyścig o klienta osłabił przedświąteczne podwyżkiAnaliza 94,3 tys. cen pokazuje, że w listopadzie najmocniej...
Rolnicy w Brukseli domagają się silnej WPR i sprawiedliwego handluW Brukseli odbyło się spotkanie przed szczytem Rady...
Coraz więcej emerytów pracujeWydłużenie aktywności zawodowej przekłada się na wyższe...
Otwarcia firm nadal przeważają nad zamknięciami, nawet mimo niewielkiego spadku rdr.W ciągu pierwszych trzech kwartałów 2025 r. do CEIDG...
Najem zwrotny coraz bardziej zyskuje na popularnościNajem zwrotny zyskuje na popularności w sektorze handlowym...
Polacy biorą coraz więcej L4 z powodu nadużywania alkoholuRośnie liczba zwolnień lekarskich z powodu nadużycia...