Strict Standards: Non-static method DB::connect() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 28

Strict Standards: Non-static method DB::parseDSN() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 520

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 551

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 557

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 29

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method HTML_QuickForm::registerRule() should not be called statically in /__handel_admin/lib/SoftRequired.php on line 66

Strict Standards: Non-static method HTML_QuickForm_RuleRegistry::singleton() should not be called statically in /PEAR/HTML/QuickForm.php on line 354

Strict Standards: Declaration of HTML_QuickForm_hidden::accept() should be compatible with HTML_QuickForm_element::accept(&$renderer, $required = false, $error = NULL) in /PEAR/HTML/QuickForm/hidden.php on line 34

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /__handel2/config/db.php:28) in /www2.hurtidetal.pl/index.php on line 231
Innowacyjny rynek

Shop Doctor

Innowacyjny rynek

Poniedziałek, 20 grudnia 2021 Autor: Joanna Kowalska, HURT & DETAL Nr 12/190. Grudzień 2021
Co decyduje o innowacyjności produktu? Jak poznać nowatorskie rozwiązanie retail? Wiedza w zakresie innowacyjności zdaje się mieć kluczowe znaczenie dla rozwoju gospodarki i wyznaczeniu liderów rynkowych. Ma też niebagatelne znacznie w kontekście zysków.
Cyfryzacja i rosnące potrzeby konsumentów niejako same motywują do tworzenia wyjątkowych rozwiązań, które wyróżniają na rynku ich twórców. Samo pojęcie innowacji często mylone jest z nowością. A nie każdy produkt czy usługa, które pojawiają się w przestrzeni rynkowej, zasługują na nazwanie ich nowatorskimi. Stworzenie innowacji wymaga doświadczenia, znajomości potrzeb konsumenckich, analizy dostępnych narzędzi, a także wyczucia czasowego dla premiery rozwiązania.

A zaczyna się od…

…pomysłu. To w głowach twórców innowacja rodzi się jako nowatorska myśl. A z reguły wywołuje ją potrzeba. Jednym z najważniejszych etapów rozwoju innowacji jest właśnie moment, gdy powstaje pomysł na jej stworzenie. Jak się wyróżnić pośród setek produktów i usług?

Temat został poruszony podczas Innovation Day 2021 w panelu „Pomysł na innowację. Co wytwarza potrzebę innowacyjności? Czy nie wystarczy kolejny nowy produkt?”. Okazuje się, że dla powstania innowacji konieczne jest współdziałanie wielu czynników. Jednak ważnym jest też stałe utrzymywanie relacji z konsumentem.

„Z mojej codziennej praktyki, współpracy z klientami wynika, że wszyscy palą się do tego, żeby robić rzeczy nowe. To niestety nie jest łatwe. I to co zdarza się najczęściej, to tak zwane innowacje-renowacje, czyli ulepszanie na zasadzie liftingu” – tłumaczyła podczas Innovation Day Marta Marczak, dyrektor w dziale doradztwa biznesowego oraz lider w zespole Strategii Marki, PwC. Ekspertka zaznaczyła, że takie postępowanie nie jest rzeczą złą, bo jest tak zwanym energetyzowaniem marek, które utrzymuje kontakt z klientami1.

Innowacyjny rynek FMCG

Na rynku produktów szybkozbywalnych każdego roku pojawiają się innowacje. To nie tylko urozmaicenie portfolio, ale często nowe kategorie.

„Bogata oferta herbat Loyd jest nieustannie poszerzana co znajduje odzwierciedlenie w nowych wdrożeniach na rynku globalnym, jak i lokalnym. Pośród produktów znajdziemy herbatki BIO czy produkty z certyfikatem RFA. W trosce o świadome odpowiedzialne społecznie prowadzenie biznesu, dbałości o środowisko, pośród nowych trendów i realizowanych projektów pochwalić się możemy sukcesami w zakresie redukcji plastiku w stosowanych materiałach opakowaniowych. Kładziemy nacisk na wdrażanie materiałów opakowaniowych podlegających recyklingowi, stosujemy elementy opakowań wytwarzane z surowców pochodzących z recyklingu. Jedną z wdrożonych nowości jest materiał biodegradowalny PLA pochodzenia roślinnego zastosowany w kompozycji torebki herbacianej. Dzięki temu zabiegowi zużyta torebka herbaty w całości jest biodegradowalna i nadaje się do kompostownika. Ambasadorka marki linii herbat Loyd Justyna Steczkowska zaprasza na magiczną podróż do świata herbat” – komentuje Grupa Mokate.

Tworzenie innowacyjnych produktów zależne jest od aktualnych trendów, a także danej kategorii czy węższego segmentu. Duże perspektywy, a jednocześnie konkurencja dotyczy nabiału i całej branży mleczarskiej – produkty bez laktozy, roślinne czy z ograniczoną zawartością tłuszczu. W kategorii większe niż zwykle znaczenie mają opakowania utrzymujące nie tylko świeżość, ale też zapewniające wygodę.

„Hochland stawia na innowacje dotyczące produktów, składu i opakowań. W naszej branży cały czas jest jeszcze miejsce na innowacyjność. Na początku roku w naszym portfolio pojawiła się wegańska marka SimplyV – produkty takie jak plastry czy pasty to doskonała, wysokiej jakości alternatywa dla tradycyjnych serów i odpowiedź na potrzeby konsumentów, którzy na półkach sklepowych poszukują wege-zamienników lub chcą urozmaicić codzienne menu. Wprowadziliśmy także nowe sery żółte w plastrach Hochland Sielski z jedynym takim na rynku zamknięciem na rzep, które jest unikalne na polskim rynku, jest wygodne i zachowuje świeżość sera na dłużej. To jest opakowanie, które podąża również w kierunku zrównoważonego rozwoju, można je powtórnie wykorzystać. Zastosowano w nim o 32% mniej plastiku niż przy standardowych opakowaniach do plastrów żółtych. Tacka, na której leżą plastry sera w 100% nadaje się do recyklingu, a dzięki szczelności, produkt zachowuje świeżość na dłużej i sprzyja to niemarnowaniu jedzenia” – zaznacza Jacek Wyrzykiewicz, PR & Marketing Services Manager w Hochland Polska.

W portfolio firmy znalazła się też niecodzienna propozycja, potwierdzająca zaangażowanie firmy Hochland w rozwój nowatorskich produktów: „Kolejna przełomowa innowacja, która wzbudza zainteresowanie wszystkich fanów słodkich smaków to Kanapkowy czekoladowy serek twarogowy, który łączy smak pysznego naturalnego twarogu z czekoladą. Produkt jest dostępny w dwóch wariantach: standardowym – 130 g i wersji Mini 120 g. Poszerzając linię serków Kanapkowych o ten słodki wariant zwiększamy kategorię serków twarogowych. Dzięki niemu docieramy do nowych grup konsumentów – entuzjastów słodkich smaków, nie tylko dzieci. Hochland poleca szeroką gamę produktów, które zostały zaprojektowane z myślą o spełnianiu potrzeb konsumentów” – dodaje Jacek Wyrzykiewicz.

Jak innowację postrzega konsument?

To nie jest tak, że klient wchodzi do sklepu z oczekiwaniem zaskoczenia nowościami czy niezwykłymi propozycjami. Jego wizyta i zadowolenie z zakupu są zależne od tego, czy znajdzie on asortyment odpowiadający jego aktualnym, chociażby „sezonowym” potrzebom.

Jak zaznacza Zbigniew Sierocki, Operational Division Director w ASM Sales Force Agency, o postrzeganiu produktu jako innowacyjnego, decyduje szereg złożonych procesów. Ekspert wyjaśnia, że jednym z nadrzędnych celów jest stworzenie produktu, który zdobędzie uwagę konsumenta oraz chęć przekonania klienta do przyjęcia filozofii, z którą konsumenci będą zgodni.

„Sam produkt, aby był odebrany przez konsumenta jako innowacyjny, musi oczywiście wykazywać cechy, które go wyraźnie wyróżniają. Mówimy tu o produktach, które cechują się nowymi lub udoskonalonymi walorami smakowymi, funkcjonalnymi, użytkowymi, poprawiającymi jakość życia lub dającymi realne korzyści finansowe. Dobrym przykładem będą tu branża fotowoltaiczna, domy pasywne, etc. Autorzy produktów innowacyjnych, poszukują przewag poprzez zastosowanie nowej technologii w metodach produkcji, pozyskują niewykorzystywane do tej pory surowce, wyróżniają swoją ofertę poprzez dbałość o ekologię w procesach produkcji i logistyki. Swój sukces budują wdrażając nowe technologie informatyczne, bo rozumieją, że dzisiejszy konsument to tzw. smart shopper” – wskazuje Zbigniew Sierocki.

Jak podkreśla ekspert – lista produktów innowacyjnych wydaje się nie mieć końca. Wyroby takie można znaleźć w wielu przestrzeniach naszego życia i każda branża może pochwalić się swoimi sukcesami.

Gorący okres…

Innowacje rozwijają się przez cały rok. Sezonowo możemy się jednak spodziewać wyjątkowych propozycji, które nie miałyby prawa bytu poza dedykowanym dla nich terminem. Przykładem mogą być świąteczne innowacje.

„W przedświątecznym czasie półki sklepowe jak co roku zapełnią się niezliczoną ilością towarów. Sieci handlowe, tak bardzo walczące o klientów, będą prowadzić bardzo aktywną politykę cenową. Będzie to skutkować tym, że klienci zostaną zasypani propozycjami promocji, akcji specjalnych i wydarzeń, które będą towarzyszyć przedświątecznej gorączce. W tym specjalnym czasie, ale i w zmieniającej się handlowej rzeczywistości, producenci coraz mocniej chcą walczyć o uwagę klientów. Stąd niekończący się wyścig o przygotowanie jak najbardziej wyróżniających się i najbardziej innowacyjnych produktów” – wskazuje Zbigniew Sierocki z ASM Sales Force Agency.

Tutaj dużą rolę gra zwykle innowacyjne opakowanie, a także sam wygląd produktu. Na półkach pojawiają się produkty, które oprócz sezonowych grafik mogą zaprezentować znacznie więcej. Mowa chociażby o opakowaniach, które można ponownie wykorzystać – w zgodzie z trendem proekologicznym czy wyjątkowych kształtach i zdobieniach znanych oraz lubianych produktów.

Pandemię też można potraktować za sezonowy (oby) okres na tworzenie innowacyjnych rozwiązań. Rozwój aplikacji mobilnych czy rozwiązań dedykowanych e-sklepom przeżyły prawdziwy boom. Firmy zaczęły szukać wyjątkowych konceptów, które wpasują się w potrzeby wywołane nieznaną wcześniej sytuacją.

Niemniej, każdy okres w roku można produktywnie wykorzystać na stworzenie wyjątkowych, innowacyjnych produktów, konceptów czy usług. Kreatywność producentów zdaje się nie mieć końca, a skuteczność i zyski wynikające z wprowadzenia ich w życie zdaje się w lwiej części przewyższać oczekiwania twórców.

Joanna Kowalska
Redaktor




1 źródło: Więcej informacji na innovation-day.pl


tagi: innowacje , rynek , FMCG , sprzedaż , handel , konsument , retail , nowatorskie rozwiązania , przemysł spożywczy ,


Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51