Strict Standards: Non-static method DB::connect() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 28

Strict Standards: Non-static method DB::parseDSN() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 520

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 551

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 557

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 29

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method HTML_QuickForm::registerRule() should not be called statically in /__handel_admin/lib/SoftRequired.php on line 66

Strict Standards: Non-static method HTML_QuickForm_RuleRegistry::singleton() should not be called statically in /PEAR/HTML/QuickForm.php on line 354

Strict Standards: Declaration of HTML_QuickForm_hidden::accept() should be compatible with HTML_QuickForm_element::accept(&$renderer, $required = false, $error = NULL) in /PEAR/HTML/QuickForm/hidden.php on line 34

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /__handel2/config/db.php:28) in /www2.hurtidetal.pl/index.php on line 231
Rynek artykułów higienicznych – sklepowy must have

Drogeria

Rynek artykułów higienicznych – sklepowy must have

Czwartek, 20 kwietnia 2023 HURT & DETAL Nr 04/206. Kwieceń 2023
Produkty do higieny to artykuły pierwszej potrzeby, które powinny być dostępne w każdym sklepie. Podpaski, tampony i asortyment dla kobiet oraz produkty uniwersalne jak papier toaletowy – zwykły i nawilżany, żele i płyny do kąpieli czy choćby mydła. Branża wciąż się rozwija, a półka sklepowa powiększa.
Według GfK w 2022 roku konsumenci kupili blisko 180 tys. ton kosmetyków, z czego większość stanowiły produkty do higieny osobistej (ponad 155 tys. ton), m.in.: mydła, żele pod prysznic, kosmetyki do włosów, produkty do golenia oraz dezodoranty. Wartość kategorii higienicznych wg. NielsenIQ w okresie od stycznia do grudnia 2022 roku osiągnęła niecałe 11 mld zł.

Higiena = kosmetyki1

Badania percepcji konsumenckiej w Europie, przeprowadzone przez instytut Ifop na zlecenie Cosmetics Europe w marcu 2022 r. wykazało, że kosmetyki i produkty do pielęgnacji ciała to coś bardzo ważnego dla 72% europejskich konsumentów. 74% osób w wieku 25-54 lat oraz 80% kobiet podziela ten pogląd. Ponadto 80-90% uważa za bardzo ważne produkty przeznaczone do pielęgnacji i higieny jamy ustnej, ciała, włosów i skóry.

O tym jak ważna jest higiena świadczy ilość codziennie używanych kosmetyków. Konsumenci korzystają z ponad 7 różnych kosmetyków dziennie, z 13 tygodniowo.

70% konsumentów przyznało, że kosmetyki i produkty do pielęgnacji odgrywają ważną lub bardzo ważną rolę w podnoszeniu ich samooceny.

Jakie są motywy stosowania produktów kosmetycznych? Na pierwszym miejscu Polacy wskazują na czystość i higienę osobistą (32,6%). Na kolejnym miejscu znajduje się poprawa wyglądu (26,7%) oraz przyzwyczajenie lub część codziennej rutyny (24,2%).

Eko, bio i organic wciąż w modzie

Według danych NielsenIQ rynek FMCG w 2022 r. w porównaniu do 2021 r. osiągnął rekordowy wzrost wartości sprzedaży 15,2%. Cały rynek FMGC był wart 246 bln zł, z czego kategorie kosmetyczno-chemiczne 33,9 mld zł. Koszyk kosmetyczno-chemiczny odnotował wzrost w 2022 roku wynoszący 14,2% co związane było w aż 80% ze wzrostem średniej ceny produktów. Dodatkowo rynek odnotował wzrost wolumenowy choć nieznaczny.

Według ekspertów NielsenIQ 2022 r. możemy rozpatrywać jako pierwszy rok faktycznego odbicia firm kosmetycznych po pandemii. Eksperci NielsenIQ przyznają, że 2022 r. był bardzo pozytywny dla branży kosmetycznej, ze względu na wzrost wolumenów sprzedaży. Natomiast spadki wystąpiły w kategoriach produktów z kategorii chemii domowej. W przypadku artykułów papierniczych, sanitarnych i higienicznych bardzo widoczne jest jak np. wzrost ceny surowców przełożył się na wyższe ceny, a tym samym wzrost wartości sprzedaży.

W 2022 roku kategorie papierowo-sanitarno-higieniczne odnotowały wysoki wzrost wartościowy (10%), oraz wzrost ilościowy (4,1%). W całym koszyku kosmetyczno-chemicznym kosmetyki stanowią 50%. W 2022 roku w porównaniu do 2021 roku kategoria ta osiągnęła blisko 12% dynamikę wzrostu, w ujęciu wartościowym (6,8%), ale co istotnie niemal taką samą (6,7%) w ujęciu ilościowym.

Przyglądając się bardziej szczegółowo segmentowi kosmetyków pod kątem dominujących kategorii widać, że największe wzrosty osiągnęły kategorie pielęgnacji twarzy – 15,1%, szampony – 13,3%, dezodoranty – 14,2%, żele pod prysznic – 11,7% oraz produkty do pielęgnacja ciała – 8,7%. Ilościowy wzrost najbardziej widoczny jest w segmencie produktów do pielęgnacji twarzy.

W ostatnich latach istotną częścią rynku stały się produkty oznaczone jako bio, eko czy organic. Według GfK stanowią one 2% segmentu kosmetyków, jednak regularnie notują wzrosty rok do roku. „W porównaniu do 2021 roku sprzedaż naturalnych kosmetyków w ujęciu ilościowym wzrosła zaledwie o 2% co stanowi załamanie kilkuletniego trendu. Można uznać, że presja cenowa wpływa na wyhamowanie postaw ekologicznych i sprawia, że Polacy nie sięgają po tego typu produkty tak często, jak byłoby to możliwe w czasie dobrej koniunktury” – mówi Magdalena Pac-Pomarnacka z GfK. Jak dodaje ekspertka warto podkreślić, że wzrosty sprzedaży dotyczą głównie kosmetyków przeznaczonych do higieny osobistej.

W kategorii produktów kosmetycznych do higieny konsumenci poszukują ofert korzystnych cenowo. Z danych GfK wynika, że w 2022 roku aż 43% kosmetyków zakupiono na promocjach, a co trzeci miał na sobie logo marki własnej.

Dyskonty głównym miejscem zakupów

Według CMR, głównym kanałem sprzedaży odpowiedzialnym za sprzedaż kategorii obejmującej mydła, płyny, olejki, żele do kąpieli w 2022 roku były dyskonty. Ten format sklepów odpowiadał za 64% wartości sprzedaży. Za 14% odpowiadały hipermarkety, za 13% supermarkety o powierzchni od 301 do 2500 mkw., natomiast za 9% wartości sprzedaży były odpowiedzialne sklepy małoformatowe do 300 mkw.

Żele pod prysznic znajdują się średnio w 6 na 10 sklepów detalicznych do 2500 mkw. (sklepy małoformatowe do 300 mkw. i supermarkety). Klienci tego kanału dystrybucji mogą wybierać średnio spośród 7 różnych wariantów na sklep. Średnia cena za opakowanie jaką klient musi zapłacić za butelkę żelu pod prysznic to 10,50 zł.

W przypadku higieny kobiecej głównym kanałem sprzedaży także pozostają dyskonty. W 2022 roku za 60% wartości sprzedaży odpowiadał właśnie ten format sklepów. Co ciekawe, na drugim miejscu są sklepy małoformatowe do 300 mkw., które odpowiadają za 17% wartości sprzedaży podpasek, wkładek i tamponów. Supermarkety od 301 do 2500 mkw. odpowiadają za 14%, z kolei hipermarkety za 10%.

Segment podpasek odpowiada za 68% udziałów w wartości sprzedaży całej kategorii higieny kobiecej obejmującej podpaski, wkładki i tampony, w sklepach detalicznych do 2500 mkw. Kategoria ta dostępna jest średnio w 8 na 10 sklepów detalicznych do 2500 mkw.

Artykuły higieniczne2

Rynek artykułów higienicznych w 2022 roku zachował względną stabilność. „Mimo sporego wzrostu cen na poziomie ponad 16% za sztukę produktu żaden z trzech wymiarów sprzedaży nie odnotował spadku. Wartość kategorii higienicznych w okresie styczeń-grudzień 2022 to niecałe 11 mld zł. Jest to o ponad 18% więcej niż rok wcześniej. I chociaż wzrost ten był sterowany głównie efektem ceny, to wolumen również wypadł na plus, rosnąc o niecałe 4%. Jeśli chodzi o sprzedaż w sztukach to urosła ona o prawie 2% w górę” – informuje Mateusz Śmietanka, Client Consultant w NielsenIQ.

Spośród wszystkich artykułów higienicznych w 2022 największy udział w sprzedaży miały produkty papierowe, na które składają się: waciki, patyczki higieniczne, ręczniki papierowe, serwetki, chusteczki i papier toaletowy. Były one odpowiedzialne za ponad 45% sprzedaży w omawianym koszyku, a wartość ich sprzedaży to ponad 5 mld zł. Oznacza to, że sprzedaż produktów papierowych wzrosła wartościowo o niecałe 28%, w wolumenie o niespełna 4% i w sztukach prawie o 2%.

Oferta się rozwija, konsumenci nie rezygnują ani z kosmetyków ani z artykułów higienicznych, a przy tym podnoszą swoją samoocenę. Higiena – i w życiu, i na półkach sklepowych – ma znaczenie.

Monika Książek
Redaktor


Fot: AdobeStock





tagi: drogeria , sprzedaż , handel , konsument , rynek FMCG , kosmetyki , środki higieny , środki czystości ,


Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51