Strict Standards: Non-static method DB::connect() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 28

Strict Standards: Non-static method DB::parseDSN() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 520

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 551

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 557

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 29

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method HTML_QuickForm::registerRule() should not be called statically in /__handel_admin/lib/SoftRequired.php on line 66

Strict Standards: Non-static method HTML_QuickForm_RuleRegistry::singleton() should not be called statically in /PEAR/HTML/QuickForm.php on line 354

Strict Standards: Declaration of HTML_QuickForm_hidden::accept() should be compatible with HTML_QuickForm_element::accept(&$renderer, $required = false, $error = NULL) in /PEAR/HTML/QuickForm/hidden.php on line 34

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /__handel2/config/db.php:28) in /www2.hurtidetal.pl/index.php on line 231
Kobieta na zakupach

Drogeria

Kobieta na zakupach

Wtorek, 24 października 2023 Autor: Monika Książek , HURT & DETAL Nr 10/212. Październik 2023
By zaspokoić oczekiwania kobiet, produkt z działu kosmetyczno-chemicznego powinien wyróżniać się pięknym zapachem, designem, wydajnością i ekologicznością. Płeć piękna to grupa wymagających klientów, którzy zwracają uwagę nawet na najmniejsze niuanse. A produkty w ich koszykach często nie są przeznaczone wyłącznie dla nich.
Kobiety często czują się odpowiedzialne za całą rodzinę i robią zakupy nie tylko dla siebie, ale także dla partnerów, dzieci i osób starszych. Są odpowiedzialne za zakup zarówno kosmetyków, np. żeli i płynów do kąpieli, szamponów, pasty do zębów, jak i m.in. środków do prania. A wszystkie wybory produktów są skrupulatnie przemyślane.

Kobieta niejedno ma imię

Dłuższa ścieżka zakupowa, poszukiwanie inspiracji, promocji, ocen produktów, porównywanie, zwracanie uwagi na jakość i wykonanie czy sprawdzanie wiarygodności producenta – tak często przedstawiany jest obraz kobiety na zakupach. Osoby, która rzadko decyduje się na nieprzemyślane zakupy. Czy rzeczywiście tak jest? Z pewnością proces decyzyjny różni się od męskiego – jest bardziej skomplikowany. Zbieramy informacje i oceniamy produkt, by dokonać właściwego wyboru. Oczywiście jak wiele charakterów i różnych sytuacji życiowych, tak wiele strategii zakupowych. Kobieta zorientowana na karierę z pewnością skupia się na innych wyborach niż matka małych dzieci. Kobiety w starszym wieku, które już nie pracują zwrócą uwagę na inne aspekty niż panie rozpoczynające pracę, a jeszcze inne kobiety zajmujące się domem, które nie podjęły żadnej pracy na etacie.

Na wybory wpływają także różnice w typach osobowości. Osoba prospołeczna, dla której ważne są relacje z pewnością przy wyborze produktu będzie poszukiwała opinii i recenzji. Kobiety liderki kupują szybko, są zdecydowane. Liczy się dla nich możliwość szybkiego zakupu, dostawy w 24 h, odbioru za godzinę w sklepie i w przypadku zakupów przez internet darmowego zwrotu. Z kolei analityczka potrzebuje dużo danych, szczegółowych opisów czy porównań. Natomiast kobieta lubiąca bezpieczeństwo i stabilność zwróci uwagę na bezpieczeństwo transakcji, regulamin czy bezpieczny zwrot.

Kosmetyczno-chemiczny koszyk zakupowy

Według badania PAYBACK Opinion Poll na kosmetyki 35% respondentów wydaje od 51 do 100 zł miesięcznie. Nieco większe wydatki na tą kategorię, czyli od 101 do 200 zł ponosi 28% badanych, a nie więcej niż 50 zł w miesiącu wydaje 27%. Wśród kupowanych kosmetyków najczęściej znajdują się produkty do mycia i pielęgnacji ciała, które wskazało 46% ankietowanych. Na kolejnej pozycji znalazły się kosmetyki do mycia i pielęgnacji twarzy oraz włosów (po 36%), a także dezodoranty i perfumy (25%). Kosmetyczne zapasy uzupełniane są zwykle raz miesiącu (35%). Prawie 40% ankietowanych przygotowuje wcześniej listę niezbędnych produktów (choć niekoniecznie sztywno się jej trzyma), w przeciwieństwie do 37% konsumentów, którzy stawiają przede wszystkim na spontaniczne zakupy.

W kategoriach kosmetyczno-chemicznych częstym wyborem są produkty już znane i sprawdzone. 66% badanych przyznało, że w sklepach zwykle kupują te same kosmetyki, a po nowy produkt lub markę sięgają od czasu do czasu. Co czwarty ankietowany jest wierny swoim faworytom, prawie zawsze kupując to samo. Okazuje się też, że najwierniejszymi konsumentami są w tej grupie mężczyźni (28% panów vs. 18% pań).

W przypadku zakupu kosmetyków coraz bardziej istotna staje się jakość. Na ten element zwraca uwagę 42% respondentów, podczas gdy na cenę – 40%. Co ciekawe, że 22% ankietowanych wybiera produkty kosmetyczne ze względu na ich skład, szukając np. naturalnych lub wegańskich propozycji na sklepowych półkach. I nie są to puste deklaracje, bo jak dodatkowo wskazuje PAYBACK Opinion Poll, 44% z nas zawsze lub prawie zawsze czyta etykietę nowego kosmetyku, 43% czasami, a tylko 13% respondentów przyznało, że nie robią tego nigdy.

Kosmetyki zazwyczaj kupujemy w drogeriach – tak odpowiedziało 60% respondentów badania PAYBACK. Ankietowani wybierają je ze względu na konkurencyjne ceny i promocje (26%), a także szeroki asortyment (23%).

Drugie miejsce na zakupowej mapie kosmetyków zajęły sklepy online (20%), które oferują przede wszystkim wygodę. Na kolejnym miejscu są super – i hipermarkety lub dyskonty, które wskazał co dziesiąty ankietowany. Dokładnie połowa z tej grupy respondentów kupuje tam kosmetyki przy okazji innych zakupów, a co trzecia osoba ze względu na niskie ceny i promocje.

Z kolei zakup środków czystości (np. proszków i płynów do prania), najczęściej odbywa się w super – i hipermarketach lub dyskontach, które wybiera 62% Polaków. W drogeriach i przez internet tzw. chemię kupuje odpowiednio 21% i 11% ankietowanych.

Choć wiedzę i inspiracje kosmetyczne zwykle czerpiemy od rodziny lub znajomych (co zadeklarowało 37% ankietowanych) lub z forów internetowych (25%), to na szczególną uwagę zasługuje tutaj rosnąca rola mediów społecznościowych.

Nic tak nie ułatwia wyboru odpowiedniego produktu jak polecenie innej osoby. Kobiety uwielbiają opowiadać o swoich wyborach oraz dzielić się opiniami na temat stosowanych środków do prania czy kosmetyków. Korzystają także z poleceń lubianych i budzących autentyczność influencerów.

Według badania Bloglovin, połowa respondentek (54%) decyduje się na zakup produktu czy usługi na podstawie rekomendacji influencera. 45% z nich przyznaje, że zaczyna obserwować markę po przeczytaniu sponsorowanego postu. Kobiety ufają rekomendacjom.

Kosmetyki dla kobiet na paragonach

Jeśli chodzi o zakup kosmetyków, to często odbywa się on przy okazji zakupów spożywczych w sklepach małoformatowych do 300 mkw. Z danych CMR wynika, że w pierwszym półroczu 2023 roku (porównując do pierwszego półrocza 2022) sprzedaż dezodorantów i antyperspirantów dla kobiet zanotowała wzrost wartości sprzedaży o 19%, przy jednoczesnym spadku wolumenu sprzedaży. Jak wyjaśnia Joanna Gackowska-Paszkiewicz, Analityczka danych sprzedażowych, CMR za wynik odpowiedzialny jest ponad 20% wzrost średniej ceny. Kategoria kosmetyków dostępna jest w co drugiej placówce małego formatu, a klienci mają do wyboru średnio 2 warianty antyperspirantów i 2 dezodorantów. Według CMR, liderem sprzedaży w sklepach małoformatowych jest Unilever, odpowiadający za blisko 40% wartości sprzedaży kategorii.

„Kategoria szamponów do włosów zanotowała w pierwszym półroczu 2023 r. w sklepach małego formatu wzrost wartości sprzedaży o 4%. Oprócz zwykłych szamponów, które można kupić w ponad połowie sklepów małoformatowych, w co piątej placówce znajdziemy również szampon 2w1 z odżywką oraz szampon przeciwłupieżowy. Do wiodących producentów szamponów zaliczają się Procter & Gamble, L'oreal oraz Schwarzkopf & Henkel” – mówi Joanna Gackowska-Paszkiewicz.

Z kolei odżywki do włosów, według CMR, w sklepach małoformatowych zanotowały wzrost wartości sprzedaży o 12%, porównując okres styczeń-czerwiec 2023 r. do analogicznego okresu w roku 2022. „Odżywki można było znaleźć w co piątym sklepie tego formatu, a na półce znajdowały się średnio 2 produkty do wyboru. Na paragonach najczęściej pojawiały się produkty o pojemność 200 ml, a największe udziały wartościowe w sprzedaży miał w sklepach małego formatu producent L’Oreal” – informuje analityczka CMR.

Pranie domeną kobiet

Mężczyźni coraz częściej pomagają w domowych obowiązkach, jednak to wciąż kobiety częściej zajmują się domem. Z badania marki Sidolux i z IR CENTER wynika, że kobiety rzadziej deklarują również poczucie, że taki podział jest sprawiedliwy. Nadal w dużej liczbie gospodarstw to właśnie one wykonują same wiele codziennych, czasochłonnych prac takich jak gotowanie, mycie toalety, prasowanie czy pranie. Detergenty do tej ostatniej czynności także często lądują w koszykach przy codziennych zakupach. Jak wynika z danych CMR, w pierwszym kwartale 2023 roku (vs. pierwszy kwartał 2022 r.) w sklepach małoformatowych do 300 mkw. sprzedaż detergentów do prania zanotowała wzrost wartości sprzedaży o 15%. „Najwyższy wzrost wartości sprzedaży w pierwszym kwartale 2023 r. dotyczył płynów i żeli do prania. W przypadku tej kategorii również wolumen sprzedaży był większy niż rok wcześniej. Z kolei w przypadku proszków do prania wolumen sprzedaży odnotował spadek, również mniejsza była liczba sprzedanych opakowań kapsułek do prania (1Q 2023 vs. 1Q 2022)” – zaznacza Joanna Gackowska-Paszkiewicz z CMR.

Proszki do prania są kategorią o najwyższej dostępności w sklepach małoformatowych, w pierwszym kwartale bieżącego roku można było je kupić w 7 na 10 placówek, a klienci mogli wybierać z blisko 5 wariantów. Płyny i żele do prania dostępne były w co drugim sklepie, a w ofercie pojawiały się średnio 3 produkty z tej kategorii. Kapsułki do prania można było znaleźć w 4 na 10 sklepów, mając do wyboru 2 warianty.

Wśród detergentów do prania na paragonach w sklepach małoformatowych do 300 mkw. najczęściej pojawiają się produkty Procter & Gamble oraz Henkel. Spore znaczenie mają również produkty marek własnych. Najczęściej kupowanym produktem w pierwszym kwartale 2023 roku był proszek do prania Vizir Kolor 4W w pudełku 260 g.

Kobiety są najważniejszymi klientkami, zwłaszcza dlatego, że podejmują większość decyzji zakupowych w gospodarstwie domowym. Nie da się jednak określić jednego wzorca zakupowego, bo każda kobieta jest inna. Zatem jaka powinna być oferta? Przede wszystkim różnorodna, by każda z Pań mogła wybrać odpowiedni dla siebie produkt. Zapewniając taką ofertę można sporo zyskać.

Monika Książek
Redaktor



tagi: drogeria , sprzedaż , handel , konsument , rynek FMCG , kosmetyki , środki higieny , środki czystości ,


Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51