Strict Standards: Non-static method DB::connect() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 28

Strict Standards: Non-static method DB::parseDSN() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 520

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 551

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 557

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 29

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method HTML_QuickForm::registerRule() should not be called statically in /__handel_admin/lib/SoftRequired.php on line 66

Strict Standards: Non-static method HTML_QuickForm_RuleRegistry::singleton() should not be called statically in /PEAR/HTML/QuickForm.php on line 354

Strict Standards: Declaration of HTML_QuickForm_hidden::accept() should be compatible with HTML_QuickForm_element::accept(&$renderer, $required = false, $error = NULL) in /PEAR/HTML/QuickForm/hidden.php on line 34

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /__handel2/config/db.php:28) in /www2.hurtidetal.pl/index.php on line 231
Porządków czas

Drogeria

Porządków czas

Poniedziałek, 25 marca 2024 Autor: Monika Górka, HURT & DETAL Nr 03/217. Marzec 2024
Już czas wywrócić dom do góry nogami – wiosenno-świąteczne sprzątanie to nie lada wyzwanie. Warto więc odpowiednio zatowarować sklepowe półki. Okazuje się, że w tygodniu poprzedzającym święta – środki czystości notują największą sprzedaż. Jaki jest porządkowy must have – sprawdźmy jak to było w ubiegłym roku.
Na podstawie danych rynkowych łatwo zauważyć, że Polacy najwięcej sprzątają właśnie w okresach przedświątecznych. Jako dowód może świadczyć fakt, że w 2023 roku środki czystości zanotowały największą sprzedaż w tygodniu poprzedzającym święta wielkanocne (warto odnotować, że to właśnie na ten okres przypadła jedna z niedziel handlowych).

Przedświąteczne wzrosty1

W omawianym tygodniu sprzedaż wolumenowa środków do sprzątania była o 30% większa od średniej rocznej. Jak można się domyślić, drugie miejsce na podium tego zestawienia zajął tydzień poprzedzający Boże Narodzenie. Był on niewiele gorszy, ponieważ różnił się od średniej rocznej o ponad 27% (czyli tylko 3 punkty procentowe mniej od zwycięzcy) i również obejmował niedzielę handlową.

„Można więc łatwo zauważyć, że to właśnie okresy tuż przed zbliżającymi się przerwami świątecznymi są najistotniejsze dla kategorii środków czystości. W efekcie na przestrzeni ostatnich dwunastu miesięcy rynek ten przekroczył magiczną barierę miliarda złotych i zanotował wzrost wartościowy przekraczający 10%. Mniej optymistycznie wyglądają natomiast wyniki wolumenowe. Sprzedaż mierzona w jednostkach (kilogramy bądź litry) spadła o ponad 4%, podczas gdy sprzedaż opakowań zmniejszyła się o 3%” – komentuje Mateusz Śmietanka, NielsenIQ.

Jeśli jednak chcemy zajrzeć w kategorię nieco głębiej – to jak podkreśla ekspert – możemy zauważyć, że od wielu lat niezmiennie na polskim rynku królują uniwersalne środki czystości, które znajdują zastosowanie przy sprzątaniu wielu rodzajów powierzchni. Jednakże i te produkty nie uchroniły się przed spadkami. Wolumenowo ich dynamika uległa prawie siedmioprocentowemu pogorszeniu, a ilość sprzedanych sztuk zmalała o 5,5%. Rezultaty te rekompensuje w pewnym sensie wynik wartościowy. Wzrost mierzony w złotówkach przekroczył 7%. Nieco bardziej pozytywny obraz prezentują środki przeznaczone do sprzątania w kuchni, które poza dodatnim wynikiem pieniężnym rosną również w zakresach wartościowych. Prawie 17% wzrostu wartościowego i niespełna 3% ilościowego daje preparatom i „czyścikom” kuchennym najlepszą dynamikę spośród wszystkich segmentów.

Ceny środków czystości podobnie jak większości rynków produktowych uległy w ostatnim czasie znacznym podwyżkom. Za jednostkę sprzedaży (wolumen) zapłaciliśmy średnio o ponad 15% więcej. Pojedyncze opakowanie było droższe o prawie 14%. Największe wzrosty cen odnotowały produkty do czyszczenia dywanów. Za wolumen takiego produktu trzeba było zapłacić więcej o prawie 17,5%. Natomiast najmniejsze podwyżki dotknęły preparaty do mycia mebli. Ich cena wolumenowa wzrosła o niecałe 7%, co wydaje się być całkiem skromnym wynikiem w porównaniu do pozostałych segmentów. W erze tychże wzrostów zyskują na znaczeniu marki własne, ale nie jest to oszałamiające tempo. Ich udział względem produktów markowych zwiększył się o lekko ponad pół punkta procentowego w porównaniu do roku poprzedniego. Jak podkreśla ekspert Nielsen IQ – pozycja marek własnych jest naturalnie najsilniejsza w dyskontach gdzie odpowiadają one za 45% sprzedaży. Tym bardziej zaskakuje fakt, że jest to jedyny kanał, w którym marki producenckie osiągnęły lepszą dynamikę sprzedaży umacniając swoją pozycję o 1,3 punkta procentowego.

„Walkę o udziały rynkowe wśród kanałów sprzedaży wygrywają dyskonty, w których sprzedaje się ponad 40% kategorii. Wynik ten jest o 1,6 p.p. lepszy niż w zeszłym roku. Najprawdopodobniej za część tego zysku odpowiedzialna jest strata prawie 1 p.p. przez drogerie, których obecne udziały to niespełna 19%. Walka o drugie miejsce jest więc zacięta, ponieważ do drogerii zbliżają się supermarkety, które nie próżnowały i odnotowały wzrost udziałów na poziomie 1 p.p. co przełożyło się na finalny wynik przekraczający 18%” – podsumowuje Mateusz Śmietanka.

Środki czystości w sklepach2

Wartość sprzedaży środków czystości (m.in. płynów do naczyń, środków do mycia toalet, szyb czy mebli, mleczek i proszków czyszczących) w 2023 roku w stosunku do poprzedniego roku zwiększyła się o 9%, a wolumen sprzedaży tej kategorii spadł o ok. 6% w sklepach małoformatowych do 300 mkw. Spadek na podobnym poziomie odnotowała również liczba sprzedanych opakowań. W 2023 roku środki czystości można było znaleźć w ponad 80% sklepów małoformatowych. Jak podkreśla Joanna Gackowska-Paszkiewicz, analityczka danych sprzedażowych, CMR – spośród kategorii środków czystości najwyższą dystrybucję miały płyny do mycia naczyń, środki do mycia toalet oraz środki do mycia szyb. W 2023 roku w typowym sklepie małoformatowym, który oferował środki czystości, na półce znajdowało się średnio 7 wariantów płynów do naczyń, 7 wariantów środków do toalet i 3 rodzaje środków do mycia szyb. Mleczka i proszki czyszczące, środki do czyszczenia podłóg i dywanów oraz środki do czyszczenia mebli dostępne były średnio w 2 wariantach.

Monika Górka
Zastępca Redaktora Naczelnego




1 źródło: Dane NielsenIQ, Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska z Dyskontami (Drug), sprzedaż wartościowa, wolumenowa w jednostkach sprzedaży i ilościowa w sztukach, okresy: Tydzień 4 2023 – Tydzień 3 2024, kategoria: House hold cleaners
2 źródło: Dane CMR, Sklepy małoformatowe do 300 mkw.



Źródło: AdobeStock


tagi: drogeria , sprzedaż , handel , konsument , rynek FMCG , kosmetyki , środki higieny , środki czystości ,


Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51