Strict Standards: Non-static method DB::connect() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 28

Strict Standards: Non-static method DB::parseDSN() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 520

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 551

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 557

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 29

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method HTML_QuickForm::registerRule() should not be called statically in /__handel_admin/lib/SoftRequired.php on line 66

Strict Standards: Non-static method HTML_QuickForm_RuleRegistry::singleton() should not be called statically in /PEAR/HTML/QuickForm.php on line 354

Strict Standards: Declaration of HTML_QuickForm_hidden::accept() should be compatible with HTML_QuickForm_element::accept(&$renderer, $required = false, $error = NULL) in /PEAR/HTML/QuickForm/hidden.php on line 34

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /__handel2/config/db.php:28) in /www2.hurtidetal.pl/index.php on line 231
Czysto i świeżo – WC pod lupą

Drogeria

Czysto i świeżo – WC pod lupą

Poniedziałek, 12 sierpnia 2024 HURT & DETAL Nr 08/222. Sierpień 2024
Zadbana toaleta to podstawa. Powinna być czysta, regularnie dezynfekowana i najlepiej, żeby podczas spłukiwania pojawiał się świeży zapach. Producenci zapewniają szeroką ofertę produktów, które pomagają utrzymać odpowiednią higienę WC – płyny, żele, szczotki czy kostki zapachowe. Co najchętniej wybierają konsumenci?
Czysta toaleta to nie tylko kwestia komfortu, ale przede wszystkim zdrowia. Jej regularne czyszczenie pozwoli uniknąć namnażania się bakterii i nieprzyjemnych zapachów. Szacuje się, że na ok. 6,5 cm2 powierzchni deski toaletowej znajduje się średnio 50 typów bakterii fekalnych. Te łatwo przenoszą się na skórę człowieka i różne powierzchnie. Aby uniknąć ich rozpowszechniania należy regularnie czyścić WC.

Regularne czyszczenie – czyli jakie?

Ze względu na panującą wilgoć łazienka jest miejscem, w którym bakterie szybko się namnażają – także na powierzchni WC. Dlatego, aby utrzymać higienę toalety, należy ją odpowiednio często sprzątać. Ale co oznacza „odpowiednio często”? Regularność czyszczenia WC zależy od intensywności jej użytkowania. Przyjmuje się, że w domu, w którym mieszka kilka osób powinno się to robić co najmniej raz w tygodniu.

Jak częstotliwość czyszczenia toalety wygląda w praktyce? Zwyczaje panujące w gospodarstwach domowych sprawdzono w badaniu Target Group Index zrealizowanym przez Kantar, które obejmowało okres od lipca 2021 do czerwca 2022. Wynika z niego, że w największym odsetku w badanych gospodarstwach domowych używano środków do czyszczenia toalet dwa razy w tygodniu – takiej odpowiedzi udzieliło 33,78% gospodarstw. 3-4 razy w tygodniu stosowano je w 21,72% domów, a raz na tydzień lub rzadziej – 18,83%. 16,62% pytanych oznajmiło, że w ich domach używa się omawianych detergentów codziennie, a 5-6 razy w tygodniu – 9,04%. Markami stosowanymi najczęściej były Domestos i Bref.

Podstawową dezynfekcję powinno wykonywać się częściej niż gruntowne sprzątanie. Deskę sedesową i spłuczkę należy przecierać codziennie. Służyć może do tego środek antybakteryjny, a najbardziej wydajne będą te o stężeniu alkoholi 60-90%. Można też użyć roztworu sody z wodą, jednak należy przy tym pamiętać, że jego zbyt duża ilość lub zbyt długi czas pozostawiony na powierzchni może uszkodzić ceramiczną powłokę.

Niezbędnik czystej toalety

Detergenty zapewne znajdują się w każdym domu, a jak wynika z danych NielsenIQ Polacy kupują ich coraz więcej i to mimo rosnących cen. Od czerwca 2023 do maja 2024 sprzedaż wyrażona w ilości sprzedanych sztuk i wolumenie zwiększyła się dwuprocentowo w porównaniu z poprzednim, analogicznym okresem. Wartość całej kategorii produktów do utrzymania czystości wyniosła ok. 4 mld zł.

Środki czystości to także te przeznaczone do WC. A wśród nich jest z czego wybierać – tabletki, zawieszki, płyny, wkłady zapachowe, żele czy produkty wybielające i okamieniające. Opcji jest wiele, jednak są artykuły, które dominują w kategorii.

Generalnie segment środków do czyszczenia toalet rośnie we wszystkich wymiarach. Produkty te osiągnęły wartość ponad 966 mln zł. Od czerwca 2023 do maja 2024 kategoria urosła o ponad 13% w porównaniu do poprzednich 12 miesięcy. Wartość i wolumen sprzedaży także wzrosły o ok. 2%. Zwiększyły się również ceny za wolumen i za opakowanie – o ok. 11%.

Zawieszki do toalet od lat są liderem – stanowią 46% całego segmentu. Są łatwe w użyciu, mają odświeżające zapachy i ich zastosowanie daje natychmiast widoczny efekt. Jak wynika z danych NielsenIQ, wartość podkategorii zawieszek rośnie, jednak ich wolumen spada. „Pomimo dwucyfrowego wzrostu wartościowego (ponad 10%) segment ten traci zarówno wolumenowo, jak i w sprzedaży opakowań. Są to kolejno w wolumenie prawie -3%, a w opakowaniach około -2%” – doprecyzowuje Julia Czeneszew, Client Consultant w instytucie.

W ostatnim czasie wyjątkową popularność zyskuje nowy segment – pianki do toalet. „Ich wzrosty są imponujące, ponieważ wszystkie wymiary sprzedaży rosną o ponad 5000%. Jest to głównie spowodowane niezwykle niską bazą z zeszłego roku (całkowita wartość tego segmentu obecnie to około 200 tys.), jednakże patrząc na tempo wzrostu i rosnące zainteresowanie możemy się spodziewać znaczącego zwiększenia zainteresowania tego typu produktami w przyszłości” – podsumowuje ekspertka. Spadki notują natomiast zawieszki w płynie, których sprzedaż we wszystkich wymiarach zmniejszyła się o ok. 60%.

Według CMR w 2021 r. odświeżacze powietrza można było znaleźć w ok. 40% sklepów małoformatowych do 300 mkw. Konsumenci mieli do wyboru średnio 5 różnych wariantów. Największe udziały w liczbie transakcji w małym formacie posiadały Air Wick, General Fresh, Glade oraz marki własne. Podobnie wygląda udział marek w wartości sprzedaży – za połowę odpowiadają trzy wyżej wymienione. Jeśli chodzi o płyny do WC, to najchętniej wybieranymi w małym formacie w badanym roku były Domestos (Unilever) i Tytan (Unia).

Kanały sprzedaży

Polacy najczęściej po środki do czyszczenia toalet udają się do dyskontów – według NielsenIQ 51% konsumentów kupuje je właśnie tam. Na drugim miejscu są supermarkety, które odpowiadają za ok. 16%, a dopiero na trzecim drogerie z ok. 15-procentowym udziałem.

Dyskonty wykorzystują swoją silną pozycję, dlatego dynamicznie rozwijają marki własne. „W kategorii produktów do czystości toalet stanowią one niecałe 25% i jest to prawie 2 p.p. więcej niż w ubiegłym roku. Na silną pozycję marek własnych wpływ mają głównie dyskonty, w których stanowią one ponad 40% wartości sprzedaży. W tym kanale marki własne urosły najszybciej i polepszyły swoją pozycję o prawie 3 p.p. porównując do produktów markowych” – dodaje Julia Czeneszew z NielsenIQ. Marki własne mają najmniejsze znaczenie w sklepach małoformatowych do 300 mkw., w których ich udział wynosi ok. 3%.

Jak wynika z danych CMR w 2023 r., wartość sprzedaży środków czystości (płynów do naczyń, środków do mycia toalet, proszków czyszczących itp.) w małym formacie zwiększyła się o 9% w stosunku do 2022, a wolumen sprzedaży spadł o ok. 6%. Detergenty, w tym te przeznaczone do toalet, można było znaleźć w ponad 80% placówek. Średnio na półce znajdowało się 7 wariantów produktów do WC. Największe udziały w wartości sprzedaży osiągnęli: Grupa Inco, Unilever i Henkel. Wśród marek oferujących środki do czyszczenia toalet najczęściej na paragonach pojawiały się Domestos (Unilever) i Bref (Henkel).

Co z tą klapą?

Temat zamykania klapy sedesu bywa kwestią dyskusji. Niektórzy zamykają ją po spuszczeniu wody, niektórzy przed, a część nie robi tego wcale. Jakie jest jednak właściwe rozwiązanie dla zachowania najlepszej higieny w łazience?

Na łamach czasopisma Physics of Fluids1 opublikowano artykuł, w którym badacze bliżej przyjrzeli się temu zagadnieniu. Doszli do kilku wniosków, które mogą dać odpowiedź na pytanie, co robić z deską sedesową. Testując różne metody spłukiwania naukowcy zaobserwowali silne turbulencje wody. Jej prędkość wynosiła nawet 5 m/s, co z pewnością jest w stanie podnieść drobnoustroje z muszli klozetowej. Wywnioskowano także, że ok. 40-60% wszystkich cząsteczek może unieść się nad deskę nawet na wysokość 106,5 cm licząc od poziomu podłogi. To powoduje, że wirusy i bakterie mogą rozprzestrzenić się na dużych powierzchniach i osiadać na różnych przedmiotach – szafkach, ręcznikach czy szczoteczkach do zębów. Cząstki, nawet po spłukaniu (w badaniu brano pod uwagę czas od 35 do 70 sekund), mogą osiągnąć prędkość od 0,27 cm/s do 0,37 cm/s.

Odnosząc się do tych danych naukowcy zalecają zamykanie deski sedesowej przed spłukaniem. To nie tylko kwestia estetyki, ale również zdrowia. Zapobiega to przenoszeniu się wirusów i bakterii, które czasami mogą być źródłem chorób.

Producenci zapewniają szeroką ofertę detergentów do czyszczenia toalet. Na sklepowych półkach znajdują się różnego rodzaju produkty, z których każdy znajdzie coś odpowiedniego do własnej łazienki. Bo czysta toaleta to podstawa w każdym domu.

Katarzyna Jurkitewicz
Redaktor





1 źródło: Yun-yan Li, Ji-Xiang Wang, Xi Chen, Can a toilet promote virus transmission? From a fluid dynamics perspective, 2020.



tagi: drogeria , sprzedaż , handel , konsument , rynek FMCG , kosmetyki , środki higieny , środki czystości ,


Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51