Perfetti Van Melle to firma zajmująca się produkcją i dystrybucją słodyczy oraz gum do żucia w ponad 150 krajach, będąca globalnym liderem z takimi markami, jak Mentos, Chupa Chups, Fruitella czy Alpenliebe. Trzy lata temu podpisaliście umowę przejęcia międzynarodowego biznesu gum do żucia Mondelēz International w Ameryce Północnej i Europie. Jak to wpłynęło na wyniki finansowe firmy w skali globalnej oraz na ofertę skierowaną do polskich klientów?
Umowa weszła w życie w październiku 2023 roku. Obejmowała działalność Mondelēz w zakresie produkcji gum do żucia w Ameryce Północnej, w tym fabrykę w USA, a także działalność europejską w tym zakresie z zakładem w Skarbimierzu w Polsce. Transakcja ta znacząco wzmocniła pozycję Perfetti Van Melle jako lidera w branży gum do żucia na niektórych rynkach, takich jak Grecja, Dania, Hiszpania i inne. W 2024 roku całkowita wartość Grupy PVM wzrosła dwucyfrowo, co nie byłoby możliwe bez tego przejęcia.
Jeśli chodzi o naszą ofertę dla polskich konsumentów – nie zmieniliśmy jeszcze portfolio. Pracujemy nad tym i gdy będzie ono gotowe, z przyjemnością o tym poinformujemy. Natomiast jeśli chodzi o produkcję, posiadamy obecnie najnowocześniejszy zakład w Skarbimierzu, który z pewnością będziemy chcieli wykorzystać także jako lokalny atut.
W ostatnich latach obserwujemy wysoki poziom inflacji. Jak radzicie sobie z rosnącymi kosztami surowców, energii i transportu?
Głównym sposobem, aby temu zaradzić, jest optymalizacja operacji i minimalizacja kosztów wszędzie tam, gdzie to możliwe – w tym również negocjowanie korzystniejszych cen zakupu z naszymi dostawcami. Mimo tych wyzwań nie zmieniliśmy gramatury naszych produktów w Polsce. Rolka Mentosów wciąż zawiera 14 drażetek, czyli 38 gramów, a Chupa Chups Classic nadal ma 12 gramów. W sytuacji konieczności podniesienia cen dla konsumentów końcowych, staramy się robić to w jak najmniejszym stopniu. Aktualnie nasze produkty kosztują od mniej niż 1 zł do około 10 zł – zazwyczaj są to kwoty w okolicach kilku złotych, które nazywamy „kieszonkowymi”. Choć każda podwyżka cen jest bolesna, nie zawsze jest ona dramatyczna.
Konsumenci stają się coraz bardziej świadomi składu produktów, które kupują. W związku z tym istnieje potrzeba nowego podejścia, uwzględniającego kwestie ekologii i zrównoważonego rozwoju. Jak te trendy wpływają na Państwa działalność?
Istnieją dwa istotne aspekty: zrównoważony rozwój oraz rosnąca świadomość konsumentów, którzy szukają produktów o wyższej wartości odżywczej. Jeśli chodzi o zrównoważony rozwój, wiele osób deklaruje gotowość zapłacenia więcej za produkty wytwarzane w sposób bardziej ekologiczny lub pakowane w sposób przyjazny dla środowiska. Niemniej jednak ich rzeczywiste zachowania często nie potwierdzają tych deklaracji. Dla producentów żywności to wyzwanie – zwłaszcza w przypadku słodyczy kieszonkowych, w których przypadku konsumenci rzadko są skłonni zapłacić więcej. Mimo to kontynuujemy działania w tym obszarze, ponieważ uważamy, że to właściwe podejście. W 2024 roku udało nam się osiągnąć konkretne rezultaty, takie jak: redukcja emisji CO₂, wprowadzenie bardziej zrównoważonych opakowań, odpowiedzialne pozyskiwanie surowców oraz działania na rzecz wpływu społecznego. Dodatkowo nasze cele redukcji emisji dwutlenku węgla zostały zatwierdzone przez inicjatywę Science Based Targets, co stanowi ważny krok w realizacji porozumienia paryskiego.
Jakie są główne priorytety dla Perfetti Van Melle w Polsce na przyszłość?
Po prostu: rozwój. A Perfetti Van Melle jest bardzo zwinną i elastyczną firmą. Nasze otoczenie biznesowe jest wymagające – co najmniej od czasu pandemii COVID-19. Mimo wszystkich wyzwań, z jakimi przyszło nam się zmierzyć, rozwijamy się bardzo dobrze. Kluczem do sukcesu są: doskonała realizacja planów handlowych, innowacyjność, skuteczna komunikacja oraz silne relacje z partnerami detalicznymi. Przed nami wciąż wiele do zrobienia. Moją ambicją jest konsekwentna realizacja długofalowego planu i nieustanny rozwój. To sprawia, że każdego dnia – dzień po dniu, rok po roku – mam pełne ręce pracy.
Cała rozmowa dostępna na kanale SpożywczaTV, oraz portalu wiadomoscispozywcze.pl