Sektor zdrowej żywności w Polsce rośnie w siłę, napędzany zmianami stylu życia, większą świadomością konsumentów i innowacjami produktowymi. O trendach kształtujących rynek zdrowej żywności, rosnącej popularności produktów funkcjonalnych oraz planach rozwoju marki opowiada Anna Uptas, Dyrektor Marketingu w firmie Sante.
Sante od lat kojarzone jest z kategorią zdrowej żywności. Jak na przestrzeni lat zmieniła się percepcja konsumentów w Polsce wobec tej kategorii i marki?
Nie będzie zaskoczeniem, jeśli powiem, że zmiana jest bardzo duża, natomiast wciąż niewystarczająca. Konsumenci, szczególnie w większych miastach, są coraz bardziej otwarci na nowe produkty, szukanie alternatyw dla tych, które nie są zbyt zdrowe oraz na ograniczanie mięsa czy mleka w diecie. Natomiast częściej jest to wynik mody niż świadomych wyborów żywieniowych. Oczywiście, jest część konsumentów, którzy podejmują decyzje bardzo świadomie, edukują się, sami poszukują rozwiązań. Jednak to niewielki odsetek. Zdecydowana większość szuka prostych rozwiązań – alternatyw, które będą równie pyszne jak to, co zamieniają. Ludzie uwielbiają jeść i, niestety, tego nie zmienimy. Dlatego, jako organizacja, staramy się dostarczać rozwiązania, które odpowiadają na te potrzeby – są faktycznie lepszym wyborem, ale wciąż pysznym i smacznym.
W ramach działań poszczególnych marek będziemy kłaść nacisk na to, aby dostarczać rozwiązania dostosowane do problemów, z jakimi borykają się konsumenci, ale też by ich uczyć, inspirować, obalać mity i rzetelnie informować o działaniu poszczególnych składników.
Misja firmy Sante zawarta jest w jej nazwie („Sante” po francusku znaczy „zdrowie”) i polega na dostarczaniu żywności najwyższej jakości, mającej korzystny wpływ na zdrowie i samopoczucie, oraz na propagowaniu wiedzy o prawidłowym odżywianiu i zdrowym stylu życia – by ludzie mogli żyć zdrowiej, dłużej i lepiej. Na tej misji i jej realizacji będziemy skupiać się w najbliższych miesiącach i latach.
Które segmenty rynku zdrowej żywności rozwijają się obecnie najszybciej i gdzie widzą Państwo największe szanse wzrostu?
Obecnie nie tyle widzimy rozwój konkretnych kategorii produktowych, ile raczej należałoby mówić o poszczególnych produktach lub ich segmentach. Po pierwsze, ze względu na coraz szybszy tryb życia, spędzanie większej ilości czasu na zewnątrz czy poza domem, od lat ludzie szukają gotowych rozwiązań – szybkich, prostych, wygodnych. Stąd intensywny rozwój produktów w tubkach czy saszetkach. Nie tylko jest to format łatwy do zabrania ze sobą gdziekolwiek się wybieramy, ale również wygodny w szybkiej konsumpcji. A jeśli zamkniemy w nim pełnowartościowy posiłek czy przekąskę, otrzymujemy praktyczne rozwiązanie dla wszystkich, którzy żyją w biegu – dla dzieci, na wycieczki czy do pracy. Wygodne opakowania i łatwa forma podania produktu będą z pewnością również w kręgu zainteresowań firmy Sante w najbliższej przyszłości.
Drugi segment, który bardzo mocno się rozwija, to produkty funkcjonalne. Produkty proteinowe przestały być niszą – stały się codziennym wyborem milionów Polaków. W 2024 roku prawie 65% gospodarstw domowych zakupiło produkty proteinowe, a 42% konsumentów uważa, że są one dla wszystkich. Proteiny to jednak nie wszystko – coraz częściej pojawiają się dodatkowe benefity, takie jak wsparcie odporności, kolagen, wspomaganie trawienia lub detox. Jedzenie przestało być jedynie sposobem zaspokojenia głodu – stało się istotnym narzędziem w adresowaniu bardzo różnych potrzeb. To sprawia, że w coraz większej liczbie produktów spożywczych można znaleźć dodatkowe funkcjonalności.
Trzeci, nie mniej istotny, segment związany jest z rosnącą świadomością ludzi dotyczącą wpływu diety na środowisko. Coraz więcej osób decyduje się na produkty pochodzenia roślinnego. Jednak tutaj istotna stała się nie tylko receptura bez dodatku składników odzwierzęcych, ale przede wszystkim czysty skład – pozbawiony sztucznych dodatków. Coraz częściej można spotkać rankingi, analizy i podsumowania w social mediach, w których produkty spożywcze z poszczególnych kategorii są oceniane pod kątem składu i jego czystości. To naturalnie wywiera presję na producentów, aby jeszcze uważniej przyglądali się, jakich składników używają w swoich produktach i stale ulepszali składy już istniejących.
Jakie kategorie produktowe są dziś priorytetem w strategii rozwoju Sante i jakie nowości planujecie Państwo wprowadzić na rynek?
Niezmiennie w naszym fokusie są kategorie, w których jako marka jesteśmy liderem, takie jak batony funkcjonalne czy produkty typu musli. Natomiast w najbliższym czasie wejdziemy jeszcze mocniej w kategorie przekąskowe, zaczynając od musów owocowych pod marką Sante i Flips. Te nowości to kolejny rozdział dla organizacji – otwarcie na nowe rozwiązania opakowaniowe i produktowe. Widzimy bardzo dużą popularność formatów on-the-go, przede wszystkim ze względu na to, że coraz częściej jemy w drodze, w ruchu.
Drugim kierunkiem są z pewnością produkty proteinowe. Obecnie, jako lider batonów funkcjonalnych, pracujemy nad kolejnymi propozycjami w tej kategorii. W sierpniu wprowadziliśmy nowe batony wielowarstwowe, łączące kilka składników i tekstur, aby dostarczać nie tylko zwiększoną ilość białka, ale też walory smakowe godne najlepszych produktów przyjemnościowych. Nowe batony Go On Wonder są dostępne w sklepach Żabka w dwóch smakach: Salted Caramel i Banana Caramel. W najbliższych miesiącach jeszcze mocniej skupimy się na rozszerzaniu portfolio produktów proteinowych, ale w jakich kategoriach i smakach – to już niespodzianka.
Dziękuję za rozmowę.
Monika Książek