Strict Standards: Non-static method DB::connect() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 28

Strict Standards: Non-static method DB::parseDSN() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 520

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 551

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 557

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 29

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /__handel2/config/db.php:28) in /__handel2/config/functions.inc.php on line 609

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method HTML_QuickForm::registerRule() should not be called statically in /__handel_admin/lib/SoftRequired.php on line 66

Strict Standards: Non-static method HTML_QuickForm_RuleRegistry::singleton() should not be called statically in /PEAR/HTML/QuickForm.php on line 354

Strict Standards: Declaration of HTML_QuickForm_hidden::accept() should be compatible with HTML_QuickForm_element::accept(&$renderer, $required = false, $error = NULL) in /PEAR/HTML/QuickForm/hidden.php on line 34

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /__handel2/config/db.php:28) in /www2.hurtidetal.pl/index.php on line 231
Mlekpol: stabilny rozwój, silna marka, nowe inwestycje

Wywiady

Mlekpol: stabilny rozwój, silna marka, nowe inwestycje

Środa, 10 grudnia 2025 HURT & DETAL Nr 12/238. Grudzień 2025
Marka Łaciate świętuje 30-lecie, a Mlekpol intensywnie inwestuje w rozwój, zwiększa skup surowca i odpowiada na zmieniające się potrzeby konsumentów. O wyzwaniach i perspektywach mówi Małgorzata Cebelińska, wiceprezes Mlekpolu, w rozmowie z Wojciechem Szelągiem – gospodarzem programu „Gabinet Spożywczy”.
1763994608.png
Zeskanuj i obejrzyj rozmowę

Wartość polskiego rynku nabiałowego wyniosła 32,9 mld zł w okresie luty 2024-styczeń 2025 r., co stanowi wzrost o 6,5% r/r (NIQ). Czy Mlekpol odbiera ten wzrost jako przejście na stałą trajektorię rozwoju, czy może raczej jako odbicie po roku 2024?

Traktujemy to raczej jako sygnał stabilizacji, ponieważ polski nabiał ma wpisaną trwałą perspektywę rozwoju. Za nami oczywiście trudniejszy okres, w którym cała branża borykała się z wyższymi kosztami, a dodatkowo pojawił się problem spadku siły nabywczej konsumentów, którzy również doświadczyli wzrostu kosztów życia. Ta sytuacja obecnie się stabilizuje.

Widzimy także wyraźną zmianę nawyków konsumenckich – ludzie coraz częściej interesują się produktami naturalnymi, wysokiej jakości, a także lokalnego pochodzenia. Te wartości od lat wpisane są w działalność naszej spółdzielni, dlatego konsekwentnie je realizujemy zarówno poprzez klasyczne produkty codziennego użytku, takie jak mleko czy sery, jak i poprzez innowacyjne rozwiązania – na przykład produkty o wysokiej zawartości białka. Uważamy, że perspektywy dla mleczarstwa są dobre i jako jedna z największych spółdzielni w kraju będziemy odgrywać kluczową rolę na rynku.

W pierwszym półroczu 2024 Spółdzielnia Mleczarska Mlekpol skupiła o 8,5% więcej surowca niż rok wcześniej. Jak wygląda sytuacja dziś, po pierwszym półroczu 2025 roku? W jakiej rzeczywistości rynkowej znajduje się obecnie Mlekpol?

Skup mleka w naszej spółdzielni systematycznie rośnie. Od kilku lat przekraczamy już 2 miliardy litrów rocznie. Stanowi to udział na poziomie 16-17% całego skupu krajowego. To dla nas bardzo duża siła, ale jednocześnie ogromna odpowiedzialność – zarówno za właściwe przetworzenie tego surowca na produkty zgodne z oczekiwaniami i preferencjami konsumentów, jak i zapewnienie pozytywnych rezultatów w zarządzaniu kosztami.

Spółdzielnia cały czas się rozwija. Prowadzimy szereg inwestycji w nowe technologie, modernizację maszyn i urządzeń oraz automatyzację procesów. Wszystko to służy temu, aby nieustannie dbać o najwyższą jakość produktów, a także zachować elastyczność produkcyjną i możliwość wyboru odpowiednich kierunków działania.

Marka Łaciate obchodzi w tym roku 30-lecie obecności na rynku. Jakie momenty – z perspektywy zarządu – były przełomowe i zadecydowały o jej dzisiejszej pozycji jako jednej z najcenniejszych polskich marek spożywczych?

Przede wszystkim kiedy wprowadzaliśmy markę Łaciate na rynek, towarzyszyła nam ogromna wiara w sukces tego projektu – i ta wiara towarzyszy nam do dziś. Warto pamiętać, że 30 lat temu w Polsce praktycznie nie istniała żadna ogólnokrajowa marka mleka, a marki nabiałowe miały głównie charakter lokalny. Łaciate to była ciekawa historia opowiedziana w prosty sposób, która dotarła do serc wielu Polaków. Emitowana wtedy reklama została przyjęta bardzo dobrze, była rozpoznawana i wywoływała uśmiech. Naturalną konsekwencją było to, że konsumenci zaczęli wybierać nasze mleko na co dzień.

Historia marki trwa i nadal opowiadamy ją w ciepły, swojski sposób. Stosujemy oczywiście pewne nowoczesne rozwiązania, ale wciąż docieramy także do pokolenia, które pamięta początki Łaciatego. Wyzwanie jest ogromne, a dział marketingu co roku decyduje, jak tę historię poprowadzić. Jesteśmy przekonani, że pomysłów na kolejne lata nie zabraknie – dziś możemy mówić, że Łaciate jest obecne już w historii trzech pokoleń konsumentów.

Najważniejsze niezmiennie pozostają dla nas zaufanie i lojalność konsumentów – to właśnie ich decyzje zakupowe sprawiły, że jesteśmy dziś tu, gdzie jesteśmy. Dzięki temu możemy rozwijać Łaciate o kolejne, nowoczesne produkty, które odpowiadają na potrzeby współczesnych konsumentów.

W 2023 roku SM Mlekpol przeznaczył na inwestycje blisko 200 mln zł, a w 2024 roku – 255 mln zł. Czy w 2025 roku spółdzielnia planuje kontynuować równie ambitną politykę inwestycyjną?

W 2025 roku zdecydowaliśmy się na realizację dużego projektu w zakładzie w Grajewie, związanego z produkcją serów w atmosferze gazu obojętnego. To inwestycja o wartości ponad 400 mln zł, rozpisana na kilka lat. Jej celem jest przede wszystkim zwiększenie mocy przerobowych – powstaną nowe linie produkcyjne, a równolegle wdrożymy kolejne rozwiązania w zakresie automatyzacji procesów.

To kolejne kroki w stronę nowoczesności i większej efektywności, które pozwolą nam jeszcze lepiej obsługiwać zarówno rynek krajowy, jak i zagraniczny.

Dziękuję za rozmowę.
Wojciech Szeląg



tagi: Mlekpol , inwestycje , rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,


Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51