Dzięki odpowiedniej budowie, kartoniki skutecznie chronią żywność. Z kolei natura kartonowego materiału opakowaniowego sprawia, że może on przybierać różnorodne, funkcjonalne formy, które są poręczne, efektywne w transporcie i magazynowaniu oraz przyciągające uwagę konsumenta przy półce sklepowej. Kartony zapewniają najwyższy stopień bezpieczeństwa żywności: chronią ją przed niekorzystnym wpływem światła, tlenu i drobnoustrojów, a przy tym gwarantują, że zachowuje ona swoje walory odżywcze i smakowe. Opakowania te są również przyjazne środowisku – celuloza, wykorzystywana do ich produkcji, jest surowcem w pełni odnawialnym, pozyskiwanym z certyfikowanych lasów, które zarządzane są w sposób odpowiedzialny. Po zużyciu można z nich odzyskać w procesie recyklingu cenne surowce, które zyskują swoje drugie życie. Opakowania kartonowe mają wiele zalet, dzięki którym coraz częściej są wybierane przez konsumentów.
Bezpieczeństwo i funkcjonalność
Opakowanie kartonowe składa się z kilku warstw: papieru oraz folii plastikowej, a w przypadku kartonów aseptycznych (mleko UHT, soki) także cienkiej warstwy aluminium. Każda z nich pełni istotną rolę w procesie ochronnym. Włókna celulozowe, które stanowią ok. 70-85% wagi opakowania, pozyskiwane są z drewna pochodzącego z odpowiedzialnie zarządzanych lasów, co sprawia, że są one surowcem odnawialnym i niewyczerpywalnym. Warstwa polietylenu, druga pod względem masy, stanowi barierę chroniącą przed wilgocią i mikroorganizmami. Z kolei, stosowana w opakowaniach aseptycznych folia aluminiowa, przeciwdziała szkodliwemu wpływowi światła i tlenu, dzięki czemu są one hermetyczne i funkcjonalne. W litrowym kartonie aż 95% masy stanowi napój, a waga samego opakowania to tylko ok. 5%. Wśród ich najważniejszych zalet należy wymienić wysoką odporność na uszkodzenia. Dzięki temu, że się nie tłuką oraz są lekkie i poręczne, świetnie nadają się do transportowania i magazynowania, a także eksponowania na sklepowych półkach. Zachowują przy tym wszystkie wartości odżywcze produktu, w tym cenne witaminy i mikroelementy. Dodatkowo, przechowywana w nich żywność na długo zachowuje przydatność do spożycia, nie wymagając przy tym stosowania konserwantów. Większość kartonów jest wyposażona w funkcjonalne zamknięcia, dzięki czemu mogą być one wielokrotnie otwierane i zamykane.
Odpowiedzialność i ekologia
Kartony do płynnej żywności są opakowaniami ekonomicznymi pod względem zużycia surowców potrzebnych do ich produkcji. W całym procesie wykorzystuje się minimalną ilość materiałów, co pozwala zaoszczędzić energię zarówno w procesie produkcji, jak i w transporcie i magazynowaniu. Drewno, z którego pozyskuje się papier, pochodzi z certyfikowanych upraw leśnych, gdzie każde ścięte drzewo zastępowane jest nowymi nasadzeniami. Z kolei zużyte opakowania są segregowane i poddawane recyklingowi. Stanowią cenny surowiec wtórny, z którego odzyskuje się celulozę, ponownie używaną do produkcji różnego rodzaju papierów, tektur, a także płyt drewnopodobnych.
Potencjał tkwi w kartonie
Kartonowe opakowania do płynnej żywności, cieszą się obecnie ogromną popularnością – aż 95% Polaków kupuje płynne produkty spożywcze w tego typu opakowaniach (badanie TNS, 2013). Kartony są postrzegane przez konsumentów jako bezpieczne i sprawdzone opakowania, co jest ważnym sygnałem dla producentów żywności, specjalistów marketingu i kupców. Klienci przywiązują też coraz większą wagę do kwestii proekologicznych, co przekłada się na ich codzienne wybory. Zgodnie z wynikami badań opinii publicznej przeprowadzonych przez Stora Enso (2015), konsumenci należący do pokolenia tzw. millenialsów są w stanie zapłacić więcej za dany produkt, jeśli posiada on ekologiczne opakowanie, produkowane z surowców odnawialnych. Z kolei coraz szybsze tempo życia wymusza popyt na opakowania poręczne i funkcjonalne. Lekkie i bezpieczne, a przy tym doskonale chroniące przechowywaną w nich żywność, kartony są odpowiedzią na zmieniające się potrzeby i oczekiwania konsumentów. Produkowane w przeważającej części z surowca odnawialnego, efektywne ekonomicznie, bezpieczne i ekologicznie opakowania kartonowe to doskonały wybór, pod każdym względem.
Jan Jasiński
Prezes Fundacji ProKarton
Świadomość ekologiczna polskich konsumentów rośnie – coraz częściej zadają oni producentom i handlowcom pytania o pochodzenie zarówno produktów, jak i ich opakowań. Presja na ekologiczne rozwiązania rośnie także ze strony ustawodawców. Zaczynamy zdawać sobie sprawę z konsekwencji naszych konsumenckich wyborów – opakowanie przestaje być śmieciem, a staje się odpadem, z którego należy odzyskać cenne surowce. Fundacja ProKarton przykłada szczególną wagę do edukacji ekologicznej – w tym roku po raz drugi byliśmy partnerem 23. Finału Akcji Sprzątanie Świata, która jest częścią międzynarodowej inicjatywy Clean Up the World. Prezentując film animowany o baśniowej Rodzinie Kartonów uczyliśmy dzieci jak poprawnie segregować kartoniki, aby trafiały do recyklingu, a cenne surowce były z nich odzyskiwane. Po co? Ponieważ wierzymy, że przyszłością są innowacyjne opakowania charakteryzujące się możliwie najmniejszym stopniem oddziaływania na środowisko.
tagi: opakowania kartonowe , bezpieczeństwo , funkcjonalność , ekologia ,
W listopadzie 2024 r. całkowita wartość sprzedaży w...
ALDI kontynuuje dynamiczną ekspansję na polskim rynku...
Najwięcej konsumentów chce kupić podarunki dla 4-5 osób –...
Przedsiębiorcy domagają się konsultowania nowych przepisów...
Może objąć technologie pochłaniania CO2...
Zrównoważona produkcja i zabezpieczenie żywności dla...
Prognozy na najbliższe miesiące są zróżnicowane, a...
Już ponad 38% dorosłych Polaków słyszało o tym, że ktoś...